2019: Kwestie van doen

Geschatte leestijd: 3 minuten

Is er iets leuker dan terugkijken op het afgelopen jaar? Ja: vooruitkijken. Bijvoorbeeld naar hoe je als ondernemer écht het onderste uit de digitale kan haalt. We geven je drie trends die in 2019 het verschil gaan maken – doe er je voordeel mee.

 

1. Laat de stem voor je werken

In 2019 kun je maar beter klaar zijn voor stemgestuurd zoeken (voice search). Google kwam in oktober al met de Nederlandstalige versie van Google Home, Amazon en andere aanbieders volgen snel. In Engels-, Duits- en Franstalige landen zijn de spraakassistenten niet aan te slepen en de verwachting is dat Nederland niet achterblijft.

Het belang voor ondernemers is vooral of je bedrijf komt bovendrijven wanneer er met spraakopdrachten wordt gezocht. Nu zijn we nog gewend aan het intikken van een zoekopdracht met veel verschillende resultaten waaruit de internetter zelf kan kiezen, met stemgestuurd zoeken is er meestal nog maar één resultaat: de eerste die Google, Alexa, Bixby of andere spraakassistenten voor je hebben gevonden. Zit je daar niet bij, merk je dat in de omzet.

 

2. Videomarketing: zien en gezien worden

Op Valentijnsdag bestaat YouTube precies veertien jaar. Een jong bedrijf nog. Maar inmiddels goed voor 1,3 miljard gebruikers, 400 uur uploads per minuut en 5 miljard bekeken video’s. Per dag! Jongeren kijken vaker naar online video dan naar lineaire televisie. Populaire vloggers verdienen er een lekkere boterham mee. Grote merken investeren inmiddels meer in online video dan in standaard tv-commercials. Kortom: er is alle reden om in 2019 videomarketing nog serieuzer te nemen. Dat geldt ook voor kleinere ondernemingen, al was het maar met een fraaie bedrijfsvideo op de website en regelmatig een filmpje op sociale kanalen over producten, diensten en de meerwaarde van het merk. Zien en gezien worden met video is in 2019 niet meer weg te denken.

Te weinig bezoekers en een hoog bouncepercentage (de wegzappers) spoelen een website door het afvoerputje.

3. Zonder data-analyse ben je stuurloos

Weet je nog waarom Humberto Tan het veld moest ruimen op de late RTL-avond? De kijkcijfers daalden, waardoor het programma te weinig commerciële omzet draaide. De vergelijking met online is snel gemaakt: te weinig bezoekers en een te hoog bouncepercentage (de wegzappers) spoelen een website door het afvoerputje. Verbijsterend veel ondernemers en managers hebben nog steeds geen idee van hun online kijkcijfers. Zelfs als zij hun data-analyse al hebben ingericht, kijken ze zelden naar de resultaten. Maar succesvolle online marketing begint met het volgen en analyseren van de verkeersstromen, het gedrag en de keuzes van de bezoekers en vooral: waarom zij iets níet doen wat je wel had gehoopt. Zonder inzicht in waarom en hoe bezoekers je onderneming online bekijken, ben je feitelijk stuurloos. Nieuwsberichten of blogs gaan in rook op als ze niet worden gelezen, mooie acties op de website kosten alleen maar geld als ze niet leiden tot nieuwe omzet. 

Paniek? Niet nodig. Dankzij de rappe ontwikkelingen in Google Analytics, Google Tag Manager, Google Search Console en andere instrumenten ligt betere data-analyse in 2019 voor het oprapen. Kwestie van doen.

 

Online marketing is als een legpuzzel met talloze stukjes. Het begint en eindigt niet met alleen een strakke website. Sociale kanalen helpen in de groei van je naamsbekendheid, e-mailmarketing zorgt voor verbinding met bestaande en nieuwe klanten, zoekmachine-optimalisering (SEO) draagt bij aan de vindbaarheid van je producten en diensten. Dat kost tijd en inzicht. Met begrijpelijke data-analyse en gedegen advies helpen wij je graag de juiste puzzelstukken te vinden.

Wij wensen je een prachtig online jaar!

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je 2019 kunt beginnen met slimme online marketing en data-analyse? Mail, chat (rechts onderin deze pagina) of vul het contactformulier in. We wijzen je graag de weg.

Laat je ook inspireren door onze kennis over
SEO en Google AdsConversieverbetering, Coaching en Opleidingen

Alvast bedankt voor het delen!