3 actiepunten voor na je vakantie

Geschatte leestijd: 4 minuten

Goede kans dat je dit leest vanaf een ligbedje of ergens op een alpenrots. Zo niet, dan droom je er al van: je hoofd even leegmaken, klaar voor de tweede helft van een spannend jaar ondernemen. Het jaar waarin solide online marketing nóg belangrijker is geworden dan voorheen. Blijf nu maar lekker liggen of dromen, maar denk al wel na over hoe jouw onderneming na je vakantie veel meer uit het internet kan halen. We geven je drie actiepunten cadeau.

 

1. Ken je data

Natuurlijk draait er al analysesoftware op je site. Meestal is dat Google Analytics. Ook Google Tag Manager, Hotjar en Matomo/Piwik rukken snel op, maar misschien is dat nog een brug te ver. Zeg ‘ns eerlijk: hoe vaak kijk je als ondernemer of manager in de cijfers van Google Analytics? Een paar keer per maand? Helaas is dat niet genoeg. Internet is uitgegroeid tot het belangrijkste marketingkanaal, dus je kunt niet meer zonder een goed inzicht in wie, waarom en wanneer jouw diensten wil bekijken.

Nee, als MKB-ondernemer hoef je echt niet om het uur te spieken hoe het ervoor staat. Maar om de paar dagen je conversiedoelen nalopen (heb je die wel ingesteld?) is wel het minste wat je kunt doen. Online marketing is een snel veranderend landschap met tal van nieuwe wegen. Pas wanneer je je data kent en adequaat reageert op de belangstelling van je online publiek, raak je de weg niet kwijt.

 

2. Maak tijd vrij

‘Ik heb het al zo druk, dus laat ik dat gedoe met Analytics maar aan een secretaresse over. En binnenkort begint een stagiair, dus die kan haar erbij helpen’. Da’s een recente opmerking van een bevriende ondernemer.

Leuk voor de secretaresse en de stagiair, maar is dat wat je écht wilt als manager? Geen zicht hebben op welke doelgroepen belangstelling hebben voor je producten, of waarom bezoekers je website links laten liggen? Dat kan niet waar zijn. Je maakt toch ook tijd vrij voor innovatie, voor klantcontact, voor goeie deals, voor personeelszaken, voor je boekhouding? Lees eens deze blog van onze partner Van Os Marketing. Tijd is een cruciale factor in alles wat je zakelijk doet, maar prioritijd telt nog meer. Maak daarom uren vrij om actief (mee) te kijken naar de online data, te leren en te anticiperen.

De gegevens uit je internetverkeer vertellen je oneindig veel, maar de menselijke maat bepaalt hoe je de volgende stappen gaat zetten.

3. Gebruik de menselijke maat

Google Analytics en andere trackingsoftware leveren je een enorme hoeveelheid data. Je kunt naar hartelust segmenteren en filteren, maar uiteindelijk zijn het je eigen intuïtie en ervaring die er de beste resultaten uit halen. Elke doelgroep is anders, zelfs klanten zijn onderling niet met elkaar te vergelijken. De gegevens uit je internetverkeer vertellen je oneindig veel, maar de menselijke maat bepaalt hoe je de volgende stappen gaat zetten. Dat hangt af van de businessvorm en branche, maar ook van wat je buik zegt over het inzetten van die data in je online strategie. Data helpen je om dat gevoel te bevestigen, soms om het te ontkrachten. Uiteindelijk ben jij het zelf die daarna de beste afslag neemt.

Geniet van je vakantie!

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je na de vakantie meer uit je online marketing kunt halen? Bel 085 060 1612, mail, chat (rechts onderin deze pagina) of vul het contactformulier in. We denken graag met je mee.

Laat je ook inspireren door onze
Management reports, Zoekmachine marketing, Conversieverbetering, Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!