4 Tips voor de stemmenstrijd

Geschatte leestijd: 4 minuten

Twee jaar geleden maakte Duitsland kennis met Alexa, de behulpzame spraakassistente in Amazon’s slimme speaker Echo. Ook Google en enkele andere producenten kwamen met oplossingen, maar Alexa pakte de voorsprong door de lage prijs en het grote marktaandeel van Amazon in Duitsland. Eind oktober ligt de Nederlandstalige Google Home bij ons in de schappen. Veel ondernemers weten nog niet wat dat betekent voor hun online vindbaarheid. Vier tips om je voor te bereiden op deze nieuwe stemmenstrijd.

In 8% van de Duitse huishoudens wijst Alexa dagelijks de weg door het internet, zet muziek aan, geeft nieuws- en weerberichten, leest afspraken uit de agenda voor of regelt de verlichting en temperatuur in huis. Op 40 miljoen huishoudens zijn dat ruim drie miljoen apparaten. Google is al begonnen aan de inhaalslag op de Duitse markt. En dan heb ik het nog niet over wat de soortgelijke slimme speakers van Samsung en Apple nog verder gaan uitzetten in de markt.

Duitse online marketeers zien nu, na de voorzichtige eerste twee jaar, wat deze spraaktechnologie in de praktijk betekent: je moet écht bovenaan staan in zoekmachines. Alexa en Google Home noemen namelijk alleen de eerste paar beschikbare resultaten van een zoekopdracht. Waar je via een browser op een scherm nog kunt scrollen door tientallen antwoorden, ben je nu de klos als je niet in de top-3 staat.

Het goede nieuws: je kunt er als Nederlandse ondernemer voor zorgen dat je de stemmenstrijd niet hoeft te verliezen. De ervaringen op de Duitse markt helpen je daarbij.

1. Geen zoekwoorden, maar zoekvragen
Tot nu toe zoekt een consument in een browser bijvoorbeeld op ‘Blauwe herenkostuums’; hoe minder tikwerk, hoe gemakkelijker het is. Met een spraakassistent zal hij waarschijnlijk vragen: ‘Waar vind ik in de omgeving blauwe herenkostuums van Strellson met een budget van vierhonderd euro?’. Zoekmachines zullen dan altijd proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen van wat de vragensteller écht wil. Het draait daarom voortaan meer om semantiek en context dan om losse zoekwoorden. Bereid de inhoud en de zoekoptimalisering van je site daar nu al op voor.

2. Beeld alleen gaat je niet redden

Foto’s zeggen meer dan duizend woorden, maar met een slimme speaker heb je daar niets aan. Je kunt nog zoveel prachtige foto’s of video’s van je producten op je site laten zien, maar zonder een naadloze beschrijving van dat beeld (o.a. door middel van tags) maakt een spraakassistent geen onderscheid in kwaliteit. Probeer daarom nu al het beeld op je site of webshop zo goed mogelijk te beschrijven, zodat de zoekmachines dit meenemen in de indexering.

Duurt het langer dan gemiddeld 1,5 seconde om jouw site te vinden, word je simpelweg overgeslagen.

3. Snel, sneller, snelst

Langzame websites zijn de dood in de pot. Zeker nu Google vanaf 1 juli voorrang geeft aan de kwaliteit en snelheid van mobiele websites, is het van groot belang de laadsnelheid blijvend te verbeteren. Spraakassistenten in slimme speakers noemen namelijk altijd de sites die het snelst resultaat geven. Duurt het langer dan gemiddeld 1,5 seconde om jouw site te vinden, word je simpelweg overgeslagen.

4. Maak het tot prioriteit

Wacht niet tot de Nederlandstalige Amazon Echo of Google Home al een groot deel van de Nederlandse markt heeft veroverd, want dan ben je te laat. Zodra de eerste gebruiker een vraag stelt en jouw site slecht vindbaar is voor de spraakassistent, loop je omzet mis. Zowel Amazon als Google (maar inmiddels ook Apple, Samsung en andere producenten) wijzen Duits- en Engelstalige ondernemers er steeds vaker op dat hun site ‘klaar’ moet zijn om met spraak te kunnen worden gevonden. Die omslag begint nu te ontstaan, maar voor veel ondernemers is het een kostbare inhaalslag die ze nog maar moeilijk kunnen winnen.

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je je kunt voorbereiden op de komst van slimme speakers? Bel 085 060 1612, mail, chat (rechts onderin deze pagina) of vul het contactformulier in. We helpen je graag verder.

Laat je ook inspireren door onze
Management reportsSEO en Google Ads marketingConversieverbetering, Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!