5 Redenen om data serieus te nemen

Geschatte leestijd: 4 minuten

Dat je met je website en sociale kanalen op een berg data zit, daar zijn we het wel over eens, toch? Waarom zijn er dan nog ondernemers die er geen werk van maken – letterlijk en figuurlijk? We zien in ons netwerk veel harde werkers die ooit een Google Analytics-accoount hebben aangemaakt of een proefabonnement op Piwik of Hotjar hebben genomen en het daar dan bij laten. En terwijl de databerg groeit, halen ze de bijna achteloos de schouders op in de gedachte: we kijken er wel een keer naar als we tijd hebben.

Maar online data vormen juist de basis van je strategie, van je aanpak om markten aan te boren, producten te presenteren, nieuwe klanten te leren kennen en de inhoud van je site aan te passen op hun wensen en koopintenties.

Daarom: 5 redenen waarom je niet meer om die online databerg heen kunt. Pak alvast een schep om te gaan graven.

1. Online data helpen je om te herijken. Soms ga je zo op in je eigen werk dat je niet meer ziet hoe de wereld om je heen verandert. En hoe de markt misschien andere dingen wil dan jij had voorzien toen je je onderneming online presenteerde. Het minstens een keer per week analyseren van het verkeer naar je website en acquisitiekanalen helpt je om na te denken over de keuzes die je destijds maakte: klopt het nog wel wat ik over het voetlicht wilde brengen?

2. Online data helpen je beter te plannen. Plannen zijn niets, planning is alles, zei de voormalige VS-president Dwight D. Eisenhower. Klopt nog steeds. Hoe mooi je plannen ook zijn, zonder een slimme planning kom je niet veel verder. De online data van je site vertellen je snel of je de goede koers te pakken hebt, zeker wanneer je je conversiedoelen in lijn hebt gebracht met de bedrijfsdoelen. Een eenvoudige kalender is al genoeg om te bepalen wat je wanneer op je website en sociale kanalen plaatst. Probeer het maar en je merkt dat Eisenhower gelijk had.

Het is toch lekker om je directie te kunnen melden dat er mooie sprongen worden gemaakt in de groei van het online marktaandeel?

3. Online data helpen je carrière. Stel, je bent geen eigen baas maar in dienst van een onderneming en verantwoordelijk voor alles wat zich online afspeelt. Dan is het toch lekker om je directie te kunnen melden dat er mooie sprongen worden gemaakt in het online marktaandeel? Of dat je een rapport hebt samengesteld rond een nieuw ontdekt klantensegment en dat daarin mooie nieuwe omzetkansen liggen? Maar ook als ondernemer moet het een goed gevoel zijn om in een businessnetwerk te kunnen zeggen dat jouw online omzet aan kop gaat, juist omdat je de data zo slim hebt geanalyseerd?

4. Online data leveren je nieuwe ideeën. De wereld van online marketing staat nooit stil. Startups komen en gaan, nieuwe gadgets en diensten worden ingeruild voor nog nieuwere, webwinkels slaan gaten in de strategie van de traditionele retail. Juist door het nauwkeurig volgen van je eigen online verkeer zie je die veranderingen gebeuren. Dat levert, met wat creativiteit en zo nodig hulp van specialisten, nieuwe ideeën om je strategie bij te sturen. Niet de sterksten overleven, wel degenen die zich blijvend aanpassen.

5. Online data brengen je in beweging. Nieuwe ideeën, planning, betere inzichten: zonder actie gebeurt er niets. Je zult iets moeten doen met de gegevens die je worden aangeleverd door Google of andere partijen. Alleen je eigen keuzes en activiteiten zorgen ervoor dat je op het web kunt groeien en je onderneming misschien op een andere, verrassende manier kunt presenteren. Die ‘calls to action’ bepaal je zelf, maar de data geven je de zekerheid of je op het goede spoor zit.

Benieuwd hoe je online data goed kunt blijven volgen? Kies bijvoorbeeld voor een maandelijks Management report. Klik op de button hieronder voor een vrijblijvende afspraak.

Alvast bedankt voor het delen!