Ai, wees er wel op tijd bij

Geschatte leestijd: 2 minuten

Stel, je leest je peuter voor uit een Disneyverhaal en op de achtergrond speelt het Google Home-apparaat vanzelf de juiste filmmuziek zodra het bepaalde tekstfragmenten hoort. Of: je bestelt online boodschappen en het assortiment op de site past zich aan op de voor jou meest logische volgorde. Nog een: je wasmachine bestelt automatisch nieuw wasmiddel bij je favoriete online supermarkt zodra de bodem van de flacon in zicht is.

Nog niet zo lang geleden lachte je iemand uit die dit voorspelde. Inmiddels is het realiteit. Resultaat van de razendsnelle ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) achter je zoekgedrag op het internet. Google voert hierin natuurlijk de troepen aan. De onderzoeksgroep Google Brain Team heeft tot taak de zoekmachine steeds verder te personaliseren. Dat gebeurt door middel van ‘deep learning’, een AI-methode waarin zoekalgoritmes zelfstandig nieuwe vaardigheden leren. Dat zie je onder meer terug in hoe apparaten het dagelijks leven steeds makkelijker gaan maken: de stemgestuurde speakers, huishoudelijke apparatuur, comfortapparaten, de meedenkende smartphone, de zelfrijdende auto en veel meer.

AI verandert de manier waarop consumenten omgaan met informatie, merken en dienstverlening.

Waar Google de positie van je website nu in eerste instantie bepaalt op hoe je mobiel presteert (mobile first-index, lees ook deze blog), zal het stap voor stap overgaan naar AI-first indexering. Amazon, Apple, Microsoft en Facebook volgen dezelfde strategie in hun productontwikkeling.

Met AI als fundament onder het dagelijkse internetgebruik komen nieuwe marketingkansen steeds dichterbij. Het verandert de manier waarop consumenten omgaan met informatie, merken en dienstverlening. Campagnes kunnen nauwkeurig worden afgestemd op de intentie van de consument, dus nog voordat hij of zij daadwerkelijk zelf op zoek gaat.

Kun je je nu al voorbereiden op die omslag naar AI-zoeken? Nou en of. Denk even vooruit aan de stemgestuurde speakers als Amazon’s Echo en de Google Home (foto). In september 2017 stond er al een dik half miljoen Echo’s in Duitse huishoudens, veel meer dan voorspeld door analisten. Het zal niet lang duren voor deze apparaten ook de Nederlandse taal verstaan en hier op de markt komen. Wie met spraak een zoekopdracht geeft aan zo’n apparaat, krijgt nagenoeg altijd het hoogst geïndexeerde resultaat te horen, dus de nummer 1 in de lijst. En het merk of product dat de ‘rich snippets’ bij z’n vermelding op orde heeft (en daarmee de zogenaamde 0-ranking krijgt), passeert zelfs die nummer 1…

Hoog tijd om kunstmatige intelligentie en je zoekmachinemarketing bloedserieus te nemen.

Carl Lunenborg

Meer weten over zoekmachinemarketing? Klik voor een kennismaking.

Lees ook meer over onze
Management reports,

Zoekmachine marketing,

Conversieverbetering,

Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!