Alle stemmen tellen

Geschatte leestijd: 4 minuten

Voice search is here to stay. Online zoeken en commando’s geven door het simpelweg te vragen aan Amazons Alexa of Google Now is een megahit in de VS en Duitsland. Siri van Apple, Microsofts Cortana en Samsungs Bixby zullen niet lang achterblijven. Voor ondernemers lonkt de grote uitdaging: word ik nog wel gevonden als de consument niet meer een trefwoord intikt, maar een uitgebreide vraag stelt aan een apparaat in de huiskamer?

Terwijl ik dit schrijf, speelt op de achtergrond Chopin via de draadloze Sonos speakers. Ik heb het gewoon gevraagd aan mijn Amazon Echo. Weliswaar in het Duits, want de Nederlandstalige versies komen pas later dit jaar: ‘Alexa, speel iets van Chopin’. Binnen een seconde volgt het antwoord: ‘Willekeurige weergave van Frédéric Chopin’ en begint zijn Fantasia Impromptu door Gianluca Cascioli. Even later bedenk ik me dat ik nog eieren voor de paasdagen nodig heb en vraag: ‘Alexa, voeg eieren toe aan mijn boodschappenlijst’. Bijna direct verschijnt ‘Eieren’ in de boodschappenlijst op mijn mobiel. Iets later herinner ik me dat ik nog bloemen moet bestellen voor een feestvierende zakenrelatie. Ik vraag: ‘Alexa, bezorg morgenochtend een boeket met roze, rood en geel in [de wijk] in [stad]’ en word ik via mijn Amazon Prime-account binnen een paar minuten probleemloos verder geholpen, tot en met de bevestiging in mijn mailbox dat DHL de bestelling morgenochtend zal afhandelen.

Aan de slag met je lokale zichtbaarheid in voice search. Want alle stemmen tellen.

Drie opdrachten en ik had er alleen mijn stem voor nodig. Muziek aansturen en boodschappen toevoegen zijn natuurlijk eenvoudige functionele opdrachten, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee welke bloemist mijn bestelling uitvoert. Dat boeit me ook niet, ik wil alleen dat het gebeurt. Natuurlijk had ik kunnen googlen op bloemisten in de stad waar moet worden bezorgd. Daar had ik geen zin in. Ik had drie pagina’s met formulieren en betaalgegevens kunnen invullen. Geen tijd voor. Alexa loste het op omdat mijn profiel en bankgegevens al bekend zijn en alleen wilde weten wat het budget is, wat op het kaartje komt te staan en op welk adres het boeket moet worden bezorgd. Omdat ik de precieze wijk noemde, is alleen gezocht naar de dichtstbijzijnde bloemisterij – dat scheelt in aanrijtijd én bezorgkosten. 

De bloemist die mijn opdracht kreeg, werd gevonden omdat ‘ie zijn online vindbaarheid goed geregeld heeft. Maar niet alleen bloemisten, nee: elke ondernemer moet zich zorgen maken of ‘ie nog wel gevonden wordt met stemgestuurde zoekopdrachten. In mijn vraagstelling voor het boeket zitten namelijk veel meer woorden dan wanneer ik het zou hebben ingeklopt in Google of Bing. De kunstmatige intelligentie in Amazons Alexa pikt de juiste elementen uit mijn vraag om mij – via Amazon Prime – naar de opdracht te leiden. De ondernemer die zijn lokale vindbaarheid het best op orde heeft, wint die opdracht. Dat vraagt om energie, creativiteit, inzicht, een slimme seo-strategie en gewoon aanpakken. Klinkt vermoeiend, maar wie te laat begint, verliest.

Nee, er is nog geen Nederlandstalige Alexa of Google Assistant, maar binnen een jaar zijn ze er wel. Dan is er geen houden meer aan. En vragen we al babbelend om bloemen, pizza’s, koffiecups, waterkokers, luisterboeken, bioscoop- en theaterkaartjes, onbeschilderde paaseieren, hotelkamers, restauranttafels, mode, cosmetica en wat we zoal meer nodig hebben op een gewone dag.

Aan de slag met je lokale zichtbaarheid in voice search. Want alle stemmen tellen.

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je lokaal beter te vinden bent? Klik voor een kennismaking.

Laat je ook inspireren door onze
Management reports, Zoekmachine marketing, Conversieverbetering, Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!