Analyseren op de cm2

Geschatte leestijd: 3 minuten

Waargebeurd in 2017: een serieuze ondernemer meldde mij dat hij het verkeer naar en op zijn website niet bijhoudt. ‘Waarom zou ik? Het is maar een kleine website, ik heb een kleine klantenkring en er komt toch bijna niemand op de site’. Maar hoe weet u dat laatste?, vroeg ik met verholen verbazing in m’n stem. ‘Nou, dat denk ik zo, het is een gevoel’.

Prettig om te weten dat de intuïtie van deze serieuze ondernemer hem zoveel vertrouwen in zijn toekomst geeft. Maar waarom de inspanningen en kosten voor een website als het je toch niet boeit wie er gebruik van maken? Laat staan dat je nooit zult weten welke nieuwe zakelijke kansen zich aandienen door goede analyse van het online verkeer.

Hij staat helaas niet alleen, deze ondernemer. Duizenden MKB-sites worden niet of nauwelijks gemonitord. In veel gevallen is er zelfs geen analysescript geïnstalleerd en drijft de site ergens onbestuurd in het online zwerk. Het meestgehoorde argument is dat er ‘toch niks valt te beginnen met zo weinig data’.

Dat is een misvatting. Misschien is de publieke dialoog overschaduwd door spannende verhalen over big data, maar ‘small data’ zijn eigenlijk veel belangrijker en interessanter. Een strakke definitie is er niet; globaal genomen gaat big data over machines en small data over mensen.

De tijden zijn veranderd en anno 2018 ben je zonder data zo goed als stuurloos.

Bij grote ondernemingen draait het om miljoenen gegevens die meestal niet eens meer binnen de eigen organisatie kunnen worden verwerkt, en waarbij het bovendien vooral gaat om het analyseren van veranderingen in grotere trends en koopgedrag. Small data zijn de kleinere aantallen gegevens die vaak binnen de eigen onderneming voor het oprapen liggen. Denk natuurlijk aan het gedrag van gebruikers op de website en sociale kanalen, maar ook aan vaste klantinformatie als naw-gegevens, e-mailadressen, voorkeuren en interesses, belangrijke datums.

Al zijn er maar enkele tientallen bezoekers per week op een website, ze leveren altijd informatie die je helpt om keuzes te maken. Want natúúrlijk wil je weten waarom de ene pagina vaker wordt gelezen dan de ander, waarom gebruikers afhaken bij het invullen van een contactformulier, waarom niemand interesse heeft in jouw mooiste product, hoe het komt dat er ineens veel belangstelling is vanuit een bepaalde regio, waarom de ene nieuwsbrief beter scoort dan de ander, enzovoorts. Juist dat analyseren op de vierkante centimeter maakt small data zo boeiend; je kunt ermee experimenteren in je klantcontact en de kwaliteit van je online boodschap blijvend verbeteren.

O ja, intuïtie blijft een groot goed. Maar de tijden zijn veranderd en anno 2018 ben je zonder data zo goed als stuurloos. Ik heb de serieuze ondernemer inmiddels overtuigd.

Carl Lunenborg

Meer weten over analyse van small data? Klik op de button hieronder.

Lees ook meer over onze
Management reports,

Zoekmachine marketing,

Conversieverbetering,

Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!