Annotaties, voor de aha en de oh ja

Geschatte leestijd: 1 minuten

Ben je net op dreef met je online marketing, ben je vergeten waar die geweldige bezoekerspiek in Google Analytics vandaan komt. Was het die grappige Facebookpost, misschien een link in een van de nieuwsbrieven, of toch iets anders? Alleen wanneer je een strikte contentkalender bijhoudt (en dan behoor je bij een selecte groep) kun je dat misschien nog terugvinden. Zo niet, tast je in het duister over wat de aanleiding was voor het kliksucces.

Maar gelukkig zijn er de annotaties in Google Analytics. Een verborgen, maar slim handigheidje om precies bij te houden wat je online hebt gedaan dat tot de pieken (of dalen) heeft geleid.

Uit annotaties leid je snel af wat wel en wat niet werkt

De annotaties vind je onderin alle grafieken in Google Analytics. Via een kleine driehoeksbutton op de horizontale as klik je een tabel open. Hierin kun je in korte bewoordingen per datum opschrijven wat je hebt geplaatst of veranderd op je site, wat je hebt gepost in een sociaal kanaal of wanneer welke nieuwsbriefeditie is verzonden.

Elke annotatie laat een kleine tekstballoon achter in de grafiek, zodat je later alleen maar met je muis op de balloon hoeft te klikken om je eigen opmerkingen terug te lezen. Daaruit leid je snel af of je met je content- en marketingstrategie op koers ligt.

Alvast bedankt voor het delen!