Begin bij het begin

Geschatte leestijd: 3 minuten

‘Ik heb er écht zin in’, sprak de ondernemer vol overgave.

‘Klinkt goed. Waarin?’

‘Onze nieuwe website. Supergaaf, ik zie ‘m al helemaal voor me’.

‘Da’s fijn voor je.’

‘Ik heb een prima vormgever gevonden en met de tekstschrijver ben ik ook bijna rond. Kennisje van een goeie vriend. Heb zelf ook al wat opzetjes gemaakt voor de teksten. Werd ook wel tijd. Wat nu online staat is zo oudbakken, dat kan echt niet meer.’

‘Ben blij dat je de boel gaat opfrissen. En je weet natuurlijk ook al of je doelgroep hier iets wijzer van wordt?’

‘Hoezo? Wat bedoel je?’

‘Precies wat ik zeg. Of je hebt onderzocht wat je klanten op je website hopen aan te treffen. Of ze kunnen vinden wat ze zoeken, of ze enthousiast worden van je producten. Of ze op je huidige site deden wat jij wilde. Of ze niet voortijdig afhaakten. Welk klikpad ze volgden, welke pagina’s ze oversloegen. En of ze uiteindelijk toch via de website iets kochten. Dat soort dingen.’

‘Man, wat zeur je nou. Ik ken m’n klanten. Wat ze op de site doen weet ik zo toch ook wel?’

Deze dialoog is niet uniek. Veel ondernemers bouwen met de beste bedoelingen (door) aan hun aanwezigheid op het web, maar beginnen vaak aan de verkeerde kant van de keten: het uiterlijk. Terwijl de allereerste vraag moet zijn: wat wil ik bereiken met een site of webshop? Wil ik een nieuwe doelgroep aanboren, wil ik bestaande klanten makkelijker van dienst zijn, wil ik speciale producten of diensten onder de aandacht brengen, of wil ik alleen een mooi ingerichte online etalage die klanten naar mijn stenen winkel lokken?

Onderzoek ook hoe concurrenten het hebben aangepakt, en haal daaruit ideeën over hoe je hen te slim af kunt zijn.

Het motto moet zijn: begin bij het begin. Neem eerst ruim de tijd om na te denken over hoe je je op het web wil onderscheiden. Onderzoek ook hoe concurrenten het hebben aangepakt, en haal daaruit ideeën over hoe je hen te slim af kunt zijn. Omdat er in de meeste gevallen al een eerdere versie van een bedrijfswebsite draait, kun je ook de historische data gebruiken om te zien wat de bezoekers tot dusver hebben gedaan – vooropgesteld dat je dat gedrag hebt vastgelegd in bijvoorbeeld Google Analytics. Vraag bovendien aan een selectie van vaste klanten wat zij online van je verwachten; een korte enquête via een nieuwsbrief levert soms verrassende inzichten op.

Onmisbaar

Pas wanneer je alle harde feiten, inzichten en ideeën hebt verzameld, zet je de volgende stappen: een eenvoudig meetplan waarin de KPI’s van je onderneming leidend zijn voor wat je online denkt te bereiken, een document waarin je de strategie voor de korte en middellange termijn vastlegt, plus een lijstje met eerste conversiedoelen. Klinkt lastig, maar in de praktijk is het onmisbaar: je kunt het je anno 2019 niet meer veroorloven om zomaar iets online te zetten en achteraf te ontdekken dat je in de verkeerde vijver vist.

De ondernemer uit de dialoog heeft inmiddels een opgefriste site met vrolijke kleuren, foto’s en kortere teksten. Maar geen meetplan, geen strategie,geen conversiedoelen en geen data-analyse. En al helemaal geen nieuwe omzet.

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je bij het begin begint in je online strategie? Mail of vul het contactformulier in. We wijzen je graag de weg.

Laat je ook inspireren door onze kennis over
SEO en Google AdsConversieverbetering, Coaching en Opleidingen

Alvast bedankt voor het delen!