Ben jij SEO de baas?

Geschatte leestijd: 3 minuten

SEO, wat moet je ermee? Iets met focuswoorden, metabeschrijvingen, H-tags, Googleproof teksten en nog wat aanpalende zaken. Is het echt zo belangrijk om je daar druk over te maken? Ja en nee.

Nieuwsbrieven, vaktijdschriften en koffie-smalltalk zijn vergeven van de verhalen over SEO. In online marketing kun je niet meer zonder diepgaande kennis van vindbaarheid in zoekmachines, zo lijkt het. Elke organisatie wil als eerste worden genoemd in de resultaten. Ga d’r maar aan staan, want dat kost energie, tijd en vooral inzicht. Dus: workshops volgen, inschrijven op webinars, kijken naar video’s van goeroes en proberen te ontdekken wat er nog schort aan jouw aanpak.

Ik ken ondernemers die het desondanks niet snappen en er al helemaal geen zin meer in hebben. Die een enthousiaste medewerker wat lieten experimenteren met de Yoast-plugin onder hun WP-website, nette H1- en H2-tags bedachten, af en toe nieuwe keywords verzonnen voor bestemmingspagina’s en de teksten van rich snippets naar hun hand probeerden te zetten, terwijl ze tussendoor ook hoorden dat ze de kracht van robots.txt en sitemaps moesten benutten. Het leverde niet snel genoeg resultaat op en de aandacht voor SEO verslapte.

Maak je wel degelijk druk om SEO, maar begin eerst met het slim positioneren van jouw online autoriteit.

Dan maar geen tijd en energie meer steken in SEO? Nee, zeker niet. De handige tools die je hoger helpen in de Google-pagina’s zijn waardevol, maar uiteindelijk gaat het in online marketing om een bredere aanpak. Waar je vroeger makkelijk klanten won met folders, advertenties en lokale mond-tot-mondreclame, moet je nu opboksen tegen concurrenten die je soms niet eens kent. Die uitdaging vraagt om meer inzicht en durf.

Wat echt helpt, is het opbouwen van autoriteit. Jouw onderneming is de beste in de branche, toch? Met de mooiste producten en diensten? Klanten die bij jou blijven om je vakkundigheid? Die precies weten wat ze aan jou hebben en daar een eerlijke prijs voor willen betalen? Dat is de informatie die Google zoekt. Kwaliteit is het belangrijkst in de beoordeling hoe hoog jouw organisatie in de zoekresultaten verschijnt, niet uitsluitend de keywords, de rich snippets of de H-tags.

Met alleen wat technische SEO-kunstjes red je het dus niet. Je zult de inhoud van je website blijvend moeten aanpassen, soms zelfs dagelijks. Je moet de berichten op sociale kanalen altijd afstemmen op de doelen van je onderneming, direct of indirect. Je komt er niet onderuit om ook een paar keer per maand een nieuwsbrief te sturen aan je klanten en steeds te werken aan groei van het aantal abonnees. Je moet je ook verdiepen in nieuwe manieren om klanten te bedienen met bijvoorbeeld live chats of chatbots. Je zult ook andere partijen in je branche moeten verleiden om jouw site aan te prijzen. Google is er dol op. Hoe meer derde partijen naar jou verwijzen, hoe hoger jouw kwaliteiten worden ingeschat.

Maak je dus wel degelijk druk om SEO, maar begin eerst met het slim positioneren van je online autoriteit. De focuswoorden en tags komen dan vanzelf.

 

Carl Lunenborg

Meer weten over de beste aanpak in SEO en data-analyse? Mail of vul het contactformulier in. We wijzen je graag de weg.

Laat je ook inspireren door onze kennis over
SEO en Google AdsConversieverbetering, Coaching en Opleidingen

Alvast bedankt voor het delen!