Bereid je ook voor op Visual Search

Geschatte leestijd: 2 minuten

Goed je ogen gebruiken, zei Moeders vroeger steevast als je weer ‘ns iets niet kon vinden. Dat wordt nu een stuk makkelijker. Naast het snelgroeiende Voice search dringt zich een tweede vorm op van zoeken op het web: Visual search. En Pinterest was daarin de wegbereider.

Pinterest? Dat is toch dat sociale netwerk waarin alles draait om foto’s en moodboards, maar dat eigenlijk altijd in de schaduw bleef van Facebook en Twitter? Klopt. Toch zaten de Pinners niet stil. Met dik 150 miljoen actieve gebruikers per maand (onder wie bijna een half miljoen in Nederland) heeft het zeven jaar na oprichting een aantrekkelijke basis om door te groeien en te innoveren.

In 2015 begon Pinterest voorzichtig in bèta met Lens, een extra optie voor de Amerikaanse appgebruikers: richt je smartphone op een voorwerp en Pinterest zoekt in de eigen database naar producten die aan het voorwerp verwant zijn. Dat was het échte begin van realtime Visual search.

Visual search wordt steeds interessanter voor webshops, bijvoorbeeld in de modesector.

Google zag wat Pinterest deed en volgde al snel met Google Lens – natuurlijk financieel steviger gefundeerd dan Pinterest zich kon veroorloven. Het belangrijkste verschil is dat Google veel dieper in het web kan ‘kijken’ en daarin ook interessanter commerciële kansen blootlegt. Daarmee wordt Visual search steeds interessanter voor webshops, bijvoorbeeld in de modesector. Klanten van het Australische modemerk The Iconic kunnen nu al via een app met Visual search een kledingstuk ‘aanwijzen’, waarna in een paar seconden ruim 500.000 producten van 800 merken worden doorzocht op de gelijkende treffer – natuurlijk inclusief prijs en een bestelbutton.

Google Lens is nog verre van volmaakt. Producten zonder een herkenbare context vallen soms buiten de boot. Maar de ontwikkelingen zijn veelbelovend en gaan sneller dan we denken. De vraag is dus niet óf, maar wannéér Visual search gewoon deel uitmaakt van je dagelijkse zoektocht op het web. Ondernemers met producten die zich lenen voor visueel zoeken, kunnen maar beter vast beginnen met de eerste brainstorms.

Meer weten over Visual Search en zoekmachinemarketing? Klik op de button hieronder.

Alvast bedankt voor het delen!