Bereid je voor op Voice search

Geschatte leestijd: 2 minuten

We praten drie keer sneller dan we typen. Dus is het veel makkelijker om op je smartphone een zoekopdracht in te spreken. Deze Voice search is precies wat razendsnel om zich heen grijpt, en wat van harte wordt ondersteund door zoekmachines als Google en Bing.

In de VS is 20 procent van de zoekopdrachten op smartphones in Google al stemgestuurd. De verwachting is dat dit de komende twee jaar oploopt tot 50%. Voice search krijgt hoge prioriteit bij zoekmachines en andere grote spelers, en niet alleen om smartphonegebruikers te plezieren; smart speakers als Alexa en Google Home voor in huis zijn ook aan een stevige opmars bezig (lees ook deze blog) en zijn helemaal gebaseerd op stembediening.

Je zult je zoekmachine marketing steeds meer moeten aanpassen op spreektaal

De groei van Voice search betekent nogal wat voor de vindbaarheid van websites. Je zult je zoekmachine marketing steeds meer moeten aanpassen op spreektaal in plaats van losse zoektermen. Virtuele assistenten zullen complete zinnen kunnen interpreteren en hierop hun antwoorden baseren. De kunstmatige intelligentie achter Voice search zal altijd proberen te achterhalen wat de consument wil bereiken. De communicatie met zoekmachines wordt daardoor veel interactiever; vraag je bijvoorbeeld naar de locatie van een restaurant in je buurt, zal de zoekmachine antwoorden op basis van je interesses, voorkeuren en zoekgeschiedenis.

Veel ondernemers zijn zich nog niet bewust van deze grote verandering in het zoekgedrag van consumenten. In Europa is nog maar een paar procent stapsgewijs bezig met het aanpassen van de zoekstrategie. De verwachting is echter dat de markt van Voice search in 2019 alleen al in de VS goed is voor ruim 600 miljoen dollar.

Achterover leunen is geen optie.

Alvast bedankt voor het delen!