Data drijven De Luizenmoeder

Geschatte leestijd: 3 minuten

Je vindt het briljant of je vindt het niks, maar De Luizenmoeder is talk of the town. De gewone kijkcijfers overtreffen al de stoutste verwachtingen, het uitgesteld kijken via NPOStart.nl is zo mogelijk nog opmerkelijker. Aflevering 5 met Winterklaas scoorde bijna 3,4 miljoen kijkers en tel daar de komende dagen maar rustig weer een dikke miljoen bij op aan online views. Zelfs Sven Kramers gouden vijf kilometer komt niet in de buurt.

Reken maar dat de cast en crew, de bazen van AVROTROS, data-experts van Kijkonderzoek, mediaplanners en adverteerders elke maandagochtend vroeg in de rij staan voor de resultaten op kijkonderzoek.nl. En natuurlijk een paar dagen later voor de aanvullende online statistieken. Want topscores zijn topbusiness.

Misschien is De Luizenmoeder wel het best zichtbare voorbeeld van de allesbepalende rol van data. Het eens zo dominante huiskamerkanaal televisie wordt steeds sneller aangevuld met online media om de simpele reden dat die de deur openzetten naar nieuwe doelgroepen. Zoals consumenten die geen tijd of zin meer hebben in live tv-kijken omdat ze al zoveel ander aanbod hebben. Of die een veelbesproken tv-hit misschien nog eens willen bekijken, soms zelfs alleen de leukste fragmenten. Zonder data uit die verschillende kanalen weten de zenders zich geen raad, want zijn ze compleet stuurloos.

In de tv-wereld is kijkonderzoek heilig. Wie niet scoort, ligt eruit. In de online business is het niet anders.

Hoe bestaat het dan dat de meeste ondernemers geen flauw benul hebben van hun online kijkcijfers? Nee, een corporate website is niet te vergelijken met een populaire tv-serie, maar in de basis ben je de baas over een communicatiemedium waarvan je verwacht dat het contact onderhoudt met bestaande en nieuwe doelgroepen. En elke bezoeker (lees: kijker) laat massa’s gegevens achter. Op welk punt in de site kwam ‘ie binnen en vanuit welk ander kanaal? Hoe is er door de site geklikt, hoe lang werd een pagina gelezen en tot hoe ver is doorgescrolld? Heeft de kijker eigenlijk wel gezien dat er een prima kortingsactie wordt aangeboden? Waarom werd er dan niet op geklikt en is ‘ie voortijdig weggezapt?

In de tv-wereld is kijkonderzoek heilig. Wie niet scoort, ligt eruit.

In de online wereld is het niet anders. Wie z’n kijkers niet kent, volgt en vertroetelt, ligt er ook uit. Vroeger of later.

Carl Lunenborg

Meer weten over jouw online data? Klik voor een kennismaking.

Laat je ook inspireren door onze
Management reports,

Zoekmachine marketing,

Conversieverbetering,

Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!