De hobby voorbij

Geschatte leestijd: 3 minuten

Marktplaats, een week geleden. Ik wrijf een paar keer in m’n ogen, maar het staat er echt: ‘Welke hobbyist wil mijn webshop bouwen in WordPress?’.

Dit moet een grap zijn. Een ondernemer die serieus geld wil verdienen met handel op het internet, vraagt een hobbyist de webshop in elkaar te zetten. Begrijp me goed: ik heb veel respect voor hobbyisten. Ik heb zelf ook een paar leuke hobby’s, voor als ik me in de weekends met iets anders dan werk wil bezighouden. Dat is tijdverdrijf, geen professie. Als ik écht zou uitblinken in zo’n hobby, was het m’n vak geworden.

Het is geen grap, die oproep op Marktplaats. En het tekent helaas hoe (te)veel ondernemers aankijken tegen het bouwen van een online business. ‘We moeten iets doen op het internet, we hebben er eigenlijk te weinig verstand van, dus weet je wat: we vragen het vriendje van een vriendje om iets in elkaar te zetten. Kleine onkostenvergoeding en een kistje wijn, lekker makkelijk’.
Dat is een quote, geen fictie.

Of, eveneens een praktijkvoorbeeld anno 2018 van een stevig accountantskantoor: ‘Onze sociale media laten we op vrijdagmiddag doen door een secretaresse, want ze vindt het zo leuk om iets te doen met Facebook en Instagram. En haar man helpt haar af en toe’.

Lang leve de hobbyist. Die ook hobbyist moet blijven zolang het een tijdverdrijf is en er geen wezenlijke commerciële belangen van afhankelijk zijn. De speeltuin is dicht.

De webshopeigenaar, het accountantskantoor en tal van andere ondernemers nemen online marketing niet serieus genoeg. Het is een vakgebied waarmee ze nog maar kort geleden bijna overrompelend werden geconfronteerd. De argwaan is daarom begrijpelijk; online zakendoen is niet zo tastbaar als het schuiven van dozen. Maar één ding is zeker: dat internet verdwijnt niet meer.

Sterker, we staan nog maar aan het begin van het begin. We kunnen niet meer zonder, dus vraagt het om een professionele strategie, om het stellen van doelen in een meetplan, om intelligente online oplossingen, het dagelijks meten van de data en het steeds aanpassen van de koers. Net zoals de retailer elke dag z’n kas opmaakt en vaststelt of ‘ie de juiste klanten in de juiste markt te pakken heeft. Zo niet, is het snel gedaan met het geld verdienen.

Lang leve de hobbyist. Die ook hobbyist moet blijven zolang het een tijdverdrijf is en er geen wezenlijke commerciële belangen van afhankelijk zijn. De speeltuin is dicht. Voor het echte werk zijn er de vakmensen.

Ik overdacht een advertentie op Marktplaats: ‘Welke weekendklusser wil mijn huis van de grond af opbouwen? De grond heb ik al’.

Dat vraagt om ellende.

Carl Lunenborg

Meer weten over jouw online doelen? Klik voor een kennismaking.

Laat je ook inspireren door onze
Management reports,

Zoekmachine marketing,

Conversieverbetering,

Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!