De kunst van conversie

Geschatte leestijd: 3 minuten

Het opzetten van een online data-analyse begint met een meetplan met conversiedoelen. En ai, juist daarmee gaan veel ondernemers de boot in wanneer zij niet nadenken over wat zij op het internet willen bereiken. Zonder die doelen is het onmogelijk om het hoe vast te leggen. Resultaat: teleurstelling over wat online marketing oplevert. Gelukkig is het nooit te laat om alsnog te kijken naar die soms zo lastige conversiedoelen.

Quote van de eerste januariweek: ‘“Ach, ik heb toch een hartstikke mooie website? Wat interesseren mij die cijfers nou over wie, wanneer, welke pagina’s heeft bezocht. Als ze maar bij mij komen eten. Het telefoonnummer staat op de site, dus ze bellen maar. E-mailen kan ook, geloof ik”.

“Het zal me worst wezen”

Echt gebeurd, niets aan verzonnen. De restauranthouder in kwestie heeft geen flauw idee wat hij met die conversiedoelen in Google Analytics aan moet, “dus laat maar zitten”. Dat zijn site wordt gemonitord met Google Analytics hoorde bij de deal met de webbouwer, “maar verder snap ik er niks van en zal me het ook worst wezen”.

De reactie van deze restauranthouder is een voorbeeld voor hoe veel ondernemers omgaan met hun online marketingdata. Ze tellen elke avond de kas en weten hoeveel klanten er die dag zijn geweest. De offline conversie kennen ze dus goed, maar wat er in de ongrijpbare online wereld gebeurt is vaak een raadsel.

Conversiedoelen vertellen je of je op koers ligt.

Waarom zou je eigenlijk een website en een strategie ontwikkelen als je niet bepaalt wat deze moeten bijdragen aan je business? Klakkeloos een site online zetten zonder zicht op de resultaten is net zo zinloos als een winkel op een plek waar niemand voorbij loopt. Daarom zijn die conversiedoelen in Google Analytics nu zo handig – nee: zelfs essentieel. Anno 2019 gaat het erom dat je precies bijhoudt welk deel van de exploitatie uit je internetactiviteiten moet komen om de business gezond te houden. Want bijna alle consumenten en bedrijven speuren het internet af voordat ze besluiten of ze met je in zee willen gaan. Conversiedoelen laten je weten of je daarin op koers ligt.

Dus: er zijn zowel een meetplan als conversiedoelen nodig. Dat meetplan kan een simpele spreadsheet zijn waarin je je doelstellingen voor een bepaalde periode noteert. Schrijf bijvoorbeeld op hoeveel aanmeldingen je wilt voor de nieuwsbrieven. Of hoeveel keer een interessante PDF moet worden gedownload om een x-aantal nieuwe klanten te interesseren voor je bedrijf. Hoeveel bezoekers wil je uit een bepaalde regio, of uit een gewenst marktsegment? Welke productpagina’s wil je specifiek onder de aandacht brengen? Hoeveel interesse wil je uit een bepaalde leeftijdsgroep die interessant kan zijn voor jouw producten of diensten? Maak het niet te ingewikkeld, verfijnen kan altijd later nog.

Macro en micro

Dan die conversiedoelen, helemaal onderaan de menulijst in Google Analytics. Hierin beschrijf je stap voor stap hoe de verwachtingen uit het meetplan moeten worden bijgehouden. Met een paar klikken stel je zo’n doel in. In het begin beperk je het tot een paar algemene doelen (‘macrodoelen’), maar na een tijdje ontdek je vanzelf hoe je de doelen kunt verfijnen en zelfs bepaalde voorwaarden kunt inbouwen (‘microdoelen’). Daarmee volg je nauwkeurig of de gewenste resultaten uit het meetplan uit zullen komen. Zo niet, is het dan een stuk eenvoudiger om de strategie aan te passen zodat je je doelen alsnog wél kunt realiseren.

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je een meetplan maakt en conversiedoelen op de juiste manier instelt? Mail, chat (rechts onderin deze pagina) of vul het contactformulier in. We wijzen je graag de weg.

Laat je ook inspireren door onze kennis over
SEO en Google AdsConversieverbetering, Coaching en Opleidingen

Alvast bedankt voor het delen!