De wereld voorbij Google

Geschatte leestijd: 2 minuten

Google heerst op veel fronten van het web. Dus concentreer je daarop je online strategie. Of is er misschien meer uit die enorme vijver te halen met een parallelle aanpak, dus buiten die machtige zoekmachine?

Nou en of. Veel ondernemers en marketeers vergeten dat er platforms zijn die wat minder aandacht krijgen in de media en toch interessant kunnen zijn om mee te nemen in hun visie. Denk aan Amazon. In Nederland nog beperkt in marktaandeel, maar dat is een kwestie van tijd. Duitsland is voor Amazon al de tweede afzetmarkt, met vorig jaar een omzet van $ 14,1 miljard. Sinds kort kan op de Duitse site van Amazon ook met iDeal worden betaald. Drie gloednieuwe distributiecentra (o.m. in Dortmund en Münster) zorgen ervoor dat producten ook snel in ons land kunnen worden bezorgd. In de VS speelt 55% van de zoektocht naar producten zich uitsluitend af op het Amazon-platform, en dat groeit harder dan Google lief is.

Er is meer. Microsofts zoekmachine Bing, bijvoorbeeld. Al is het marktaandeel in Nederland nog klein, het krijgt stap voor stap meer voet aan de grond. Dat komt onder meer door de integratie van Bing in Edge, de browser die Microsoft meelevert met Windows 10. Bovendien maken de spraakassistenten Cortana (Microsoft) én Alexa (Amazon) gebruik van Bing als zoekmachine. Beiden zijn in Nederland nog niet actief, maar ook dat is een kwestie van tijd.

Vooral de loyaliteit van Pinterest-gebruikers is om rekening mee te houden in de 'voorbij Google'-strategie

Daarnaast is er natuurlijk YouTube. Weliswaar een dochteronderneming van Google, maar zelfstandig opererend. Met 300.000 nieuwe video’s per dag en in Nederland 1,7 miljoen dagelijkse gebruikers, staat YouTube stevig in de top-3 van de beste bezochte platforms. Nog maar weinig Nederlandse ondernemers geven dit kanaal een vaste plek in de online strategie.

Tot slot: wie een prima magneet zoekt voor het eigen productaanbod, moet eens serieus nadenken over Pinterest. Het grootste deel van de bijna 400.000 Nederlandse ‘Pinners’ bevindt zich in de groep 20-39 jaar, direct gevolgd door de groep 40-64 jaar. Die aantallen groeien elk jaar door, en vooral de loyaliteit van Pinterest-gebruikers is om rekening mee te houden in de ‘voorbij Google’-strategie.

Benieuwd hoe je deze platforms zelf kunt inzetten in je online strategie? Klik op de button hieronder voor een vrijblijvende afspraak.

Alvast bedankt voor het delen!