Dit staat je in 2018 te wachten

Geschatte leestijd: 5 minuten

Ze zijn er weer: de spannende verwachtingen van hoe de digitale wereld er volgend jaar uit zal zien. Natuurlijk doen we daar graag aan mee – we hebben er immers zelf elke dag volop mee te maken. Vijf trends die je niet over het hoofd mag zien als je bij wilt blijven in de race om het online succes.

1. Welkom, a-commerce

Zijn we net gewend aan e-commerce, duikt ineens een nieuwe paraplutitel op: a-commerce. Dat staat voor Automated Commerce en omvat alles wat kopende consumenten automatisch laten doen door slimme apps.

Denk aan het automatisch sparen van geld zodra je banksaldo dat toelaat (Digit), het samenstellen van je garderobe op basis van je modeprofiel (Finery), tot het betalen van kipkluifjes bij KFC met gezichtsherkenning (Smile to pay). Maar ook de Dash-button van Amazon, waarmee je met een druk op de knop een herhaalbestelling kunt plaatsen, is een vorm van a-commerce, evenals de profiel- en bestelmogelijkheden die je krijgt met Amazons Alexa, Google Home of Apple’s Sire. Volgend jaar wordt een stevige sprong verwacht in de toepassingen van apps-assistenten die zijn gebaseerd op kunstmatige intelligentie, dus zorg dat je nu al creatief nadenkt welke rol je hierin met jouw producten kunt spelen.

IT-onderzoeksbureau Gartner verwacht dat de gemiddelde mens in 2020 meer gesprekken zal voeren met chatbots dan met de eigen partner...

2. Virtuele maatjes

Technologische en sociale ontwikkelingen zullen elkaar in 2018 steeds vaker ontmoeten. Nu staan we nog met open mond te kijken naar hoe chatbots en smart speakers je kunnen helpen in het dagelijks leven. Maar naar verwachting van IT-onderzoeksbureau Gartner zal de gemiddelde mens in 2020 meer gesprekken voeren met chatbots dan met de eigen partner… 

Komend jaar zet de trend door dat toepassingen met kunstmatige intelligentie langzaam maar zeker ‘virtuele maatjes’ worden. Internetondernemers springen daar al op in: onlangs werd het eerste bureau opgericht dat zich uitsluitend bezig houdt met de ontwikkeling van virtuele assistenten, chatbots en stemherkenning: Conversationals. Ook interessant, al was het gewoon voor de lol, is de iOS-app Uni, Magic AI Friend. Je kunt met Uni chatten, een vriendschap opbouwen, games spelen en – aldus Uni – jezelf beter leren kennen.

3. Slimme apparaten rukken verder op

Internet of Things (IoT) is de verzamelnaam van semi-intelligente apparaten die op het web zijn aangesloten – denk aan wasmachines, verwarmings- en verlichtingssystemen, kopieerapparaten, fototoestellen, rookmelders, koffiezetmachines, maar ook auto’s, openbaar vervoer en stedelijke infrastructuur. 

Dat IoT rukt in 2018 verder op en zal volgens adviesbureau IDC zelfs 40% van het totale internetgebruik gaan innemen. Nu al zijn er wereldwijd 8,4 miljard ‘dingen’ op het internet aangesloten, een groei van liefst 30% in een jaar tijd. Belangrijker wordt ook wat er met de data in en achter deze apparaten gebeurt. IoT heeft de potentie om huishoudens, industrieën, de gezondheidszorg en zelfs complete steden revolutionair te veranderen. Niet voor niets investeren grote ondernemingen al miljarden in data-onderzoek naar hoe IoT hun verdienmodellen kan verbeteren.

Belangrijk voordeel van e-mail automation is dat berichten nauwkeuriger op segmenten van een doelgroep kunnen worden afgestemd

4. E-mailmarketing gaat nieuwe fase in

Nee, e-mailmarketing is niet dood en begraven. Nieuwsbrieven en andere vormen van emailing zijn nog steeds het best renderende middel om te communiceren met de digitale consument. 

In de VS betaalt elke in e-mailmarketing geïnvesteerde dollar zich gemiddeld veertig keer terug. Met ‘automation’ gaat het zelfs een nieuwe fase in, en 2018 belooft een keerpunt in hoe ondernemingen omgaan met het mailcontact met hun klanten. E-mail automation is de verzamelnaam voor hoe mails via logische processen en ‘triggers’ aan de ontvangers worden verzonden. Dat varieert van welkomstberichten na het aanmaken van een account, een reactie vragen van een product en de klant informeren over nieuwe versies, tot een verjaardagswens, een herinnering aan een (b.v. medische) afspraak of de aankondiging van een nieuwe blog. Belangrijk voordeel van e-mail automation is dat berichten nauwkeuriger op segmenten van een doelgroep kunnen worden afgestemd.  Daarmee zijn ze voor de ontvanger veel relevanter dan een ‘gewone’ mailing aan een massa mensen – die zo’n bericht net als een flyer in de winkelstraat snel in de prullenbak zullen mikken.

5. Live video wordt laaghangend fruit

Met Facebook als wegbereider, neemt live video ook op andere platforms volgend jaar een vlucht. De stap die Facebook begin 2016 zette met het live streamen vanaf een smartphone en later andere apparaten, pakte zeer goed uit: internetters bekijken live video’s drie keer langer dan geüploade filmpjes, ze leveren tot tien keer vaker commentaar op de beelden en zijn dus meer betrokken bij wat ze zien. 

Researchers van LiveStream ontdekten dat 80% van de consumenten op de site van een merk liever naar een video kijkt dan een blog leest. En liefst 45% van die groep zou best iets willen betalen voor exclusieve toegang tot een live video-event. Nu ook bijvoorbeeld YouTube, Periscope en IBM’s Ustream live videostreaming toegankelijker maken voor een breed publiek, wordt 2018 voor creatieve ondernemers het jaar van het laaghangend fruit.

Benieuwd hoe je deze trends zelf kunt toepassen in je onderneming? Klik op de button hieronder voor een vrijblijvende afspraak.

Alvast bedankt voor het delen!