Drie keer nóg slimmer meten

Geschatte leestijd: 4 minuten

Zeg ’ns eerlijk, wat weet je nou écht van het bezoekersgedrag op je website? Natuurlijk volg je hoeveel lezers er komen, wie nieuw is en wie terugkerend, waar ze zich globaal bevinden, via welke kanalen ze bij jou terecht kwamen, of ze hun mobiel of desktop-pc gebruikten en welke pagina’s het populairst zijn. Misschien houd je ook wel bij wat hun klikpad is en heb je netjes conversiedoelen ingesteld.

Maar dan: hoe kom je er achter of je bezoeker de pagina’s tot onderin hebben doorgescrold? Want onder de ‘fold’ (de onderste rand van het scherm) is natuurlijk nog veel meer te beleven. En hoe weet je of iemand is afgehaakt omdat er een foutmelding in een formulierpagina verscheen? Hoe kun je zien of een button voldoende prikkelt om te klikken naar een bestemmingspagina?

Die (en veel meer) antwoorden geeft Google Tag Manager. Een paar weken geleden schreven we al over de geheimen van dit instrument. Hoe langer wij ermee werken, hoe meer het ons overtuigt dat het niet mag ontbreken in je online-marketingstrategie.

Ter inspiratie, hieronder onze top-3 van deuren die met Google Tag Manager (GTM) voor je worden geopend.

1. Tot waar scrolt de bezoeker?

Deze blog past niet op één schermpagina. Natuurlijk willen we graag dat je het hele artikel leest, want onderin staan interessante links over onze diensten en producten. Als je echter nu al afhaakt, heb je globaal maar 40 tot 60 procent van de pagina gezien. Niet alleen mis je dan de rest van de tekst, je ziet ook de links niet. Dat is jammer, want we willen je juist graag zo compleet mogelijk informeren. In Google Tag Manager kun je een optie opnemen om het scrollpercentage te meten. Zo ontdekten wij bijvoorbeeld dat onze blog over De Luizenmoeder door bijna 80% van de lezers helemaal tot onderin was doorgescrold, maar die over Sven Kramer maar voor de helft. Dat scrollgedrag leert ons beter op te letten bij het kiezen van onderwerpen, het schrijven zelf en bij het plaatsen van de buttons en links op de pagina. Waarmee de kans groeit dat de bezoekers voortaan nog meer ontdekken over onze diensten.

Video’s op je website geven de bezoeker soms nét het duwtje om met jou in zee te gaan. Dan wil je ook weten of zo’n filmpje doet wat het moet doen.

2. Doet je YouTube-video wat je wil?

Video’s op je website geven de bezoeker soms nét het duwtje om met jou in zee te gaan. Dan wil je ook weten of zo’n filmpje doet wat het moet doen. In Google Analytics is dat wel in te bouwen, maar het kost je een hoop tijd en gedoe. In Google Tag Manager heb je binnen een paar minuten een ‘trigger’ aangemaakt die voor je vastlegt welke video is gestart, of ‘ie helemaal is afgekeken, op welk punt en hoe lang is gepauzeerd, maar ook op welk punt in het filmpje de kijkers zijn afgehaakt.

Oh ja, ook wij starten natuurlijk binnenkort met video’s op deze site – werk in uitvoering.

3. Zijn je formulieren optimaal?

Soms moeten bezoekers meerdere velden in een bestelformulier invullen. Denk bijvoorbeeld aan de kleur én de maat van een kledingstuk in een webshop. Of een e-mailadres én een voornaam bij inschrijving op een nieuwsbrief. Dat gaat niet altijd goed: wie een van de velden niet invult ziet een foutmelding. Daarmee loop je het risico dat de bezoeker afhaakt. Het kan best zijn dat die en-en-voorwaarde niet duidelijk genoeg wordt toegelicht, of dat een veld misschien op een onlogische plek staat. In Google Tag Manager kun je met de optie ‘visibility listener’ dit soort foutmeldingen bijhouden. Vervolgens zie je in Google Analytics welke onderdelen van je formulieren voor verwarring zorgen en kun je de pagina gericht verbeteren.

PS. Als je deze regel leest, ben je op bijna 90% van de pagina. Nog iets verder doorscrollen en Google Tag Manager meldt ons dat je alles op deze pagina hebt gezien. Dat is een van onze conversiedoelen. 🙂

Meer weten over Google Tag Manager? Klik voor een kennismaking.

Laat je ook inspireren door onze
Management reports, Zoekmachine marketing, Conversieverbetering, Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!