Een gewaarschuwd manager…

Geschatte leestijd: 3 minuten

Natuurlijk heb je niet veel zin om elke dag te controleren of de pagina’s op je site precies doen wat je verwacht – je hebt wel wat beters te doen. Maar stel nou dat de server plotseling plat ligt, dat er een probleempje is met het contactformulier of, omgekeerd, dat er ineens extreem veel verkeer naar een bepaalde pagina gaat? Daar wil je natuurlijk werk van maken.

Daarvoor heeft Google Analytics een slimme oplossing: aangepaste meldingen. Beetje verstopt, maar wel erg handig. Linksboven in het menu staat de optie Aanpassing en daar zie je Aangepaste meldingen.

Over van alles rond je websitedata kun je Google een opdracht geven om je via e-mail te laten waarschuwen. Paar voorbeelden:

– Je wilt weten wanneer het verkeer naar de site omlaag duikelt, of misschien zelfs helemaal stilvalt. Dan stel je in dat je een melding krijgt wanneer het aantal sessies van al het verkeer lager is dan 1. Misschien ligt de server eruit of is er een ander technisch probleem. Zodra dit voorkomt, stuurt Google je automatisch een mail en kun je in actie komen.

Je kunt het niet zo gek bedenken of er valt wel een aangepaste melding in te stellen die je dagelijks, wekelijks of maandelijks op de hoogte houdt.

– Het kan ook zijn dat je een campagne hebt opgezet om nieuwe gebruikers naar de site te trekken. Dan wil je weten of dat lukt. Stel daarvoor bijvoorbeeld een melding in die je waarschuwt zodra het ‘segment’ nieuwe gebruikers boven een bepaald percentage komt – of juist onder een gewenst percentage blijft.

– Je kunt ook een melding instellen als je een actie voert in een bepaalde regio. Bijvoorbeeld: laat het mij weten wanneer het bezoek uit de regio Groningen met meer dan xx % toeneemt.

– Nog zo een: laat het mij weten wanneer meer dan xx % van de bezoekers langer dan 3 minuten op de site actief is. Dat kan immers een signaal zijn van toenemende belangstelling in wat je te bieden hebt.

– Tot slot: een melding over het bouncepercentage is bijna een must. Als dat percentage plotseling omhoog schiet voor een bepaalde bestemmingspagina, kan er iets mis zijn met de inhoud ervan en zul je moeten ingrijpen. Maar ook veranderingen in het gemiddelde bouncepercentage van je site zijn om in de gaten te houden; het is een algemene indicatie van hoe interessant de inhoud van je site wordt gevonden.

Je kunt het niet zo gek bedenken of er valt wel een aangepaste melding in te stellen die je dagelijks, wekelijks of maandelijks op de hoogte houdt. Wij maken er natuurlijk gretig gebruik van. Daarom hebben we zojuist een melding ingesteld die ons waarschuwt hoe vaak deze blog langer wordt gelezen dan 10 seconden. Dan weten we namelijk zeker dat je ook deze laatste zin hebt gelezen 🙂

Benieuwd hoe je die aangepaste meldingen in lijn brengt met je online strategie? Klik op de button hieronder voor een vrijblijvende afspraak.

Alvast bedankt voor het delen!