En de winnaar is…

Geschatte leestijd: 3 minuten

Er is geen discussie meer mogelijk: mobiel internet heeft het gewonnen van surfen op een desktop-pc. Gemiddeld genomen verloopt het wereldwijde internetverkeer voor zo’n 60 procent via smartphones en tablets. Halverwege 2016 kondigde Google daarom aan dat het bij de indexering eerst kijkt naar de inhoud van mobiele sites en pas daarna naar die van desktopsites. Deze ‘mobile-first index’ is in 2017 uitgerold en wordt dit jaar afgerond.

Dat betekent nogal wat. Ondernemingen met een slecht functionerende mobiele site zullen merken dat hun desktopversie langzaam maar zeker zakt in de aandacht van de zoekgigant. En omdat Google maar één systeem hanteert, is het des te belangrijker om je mobiele versie op orde te hebben – liever gisteren dan vandaag.

Het gaat daarbij niet alleen om de feitelijke inhoud van de mobiele site. Ook de zogenaamde gestructureerde data, de backlinks en de wijze waarop je taalversies beschrijft (de hreflang-tags) tellen mee.

Paniek? Dat hangt er helemaal van af wat je zelf al hebt gedaan aan de mobiele variant van je site. We maakten een checklijstje.

Leunt Google achterover zodra de ‘mobile-first index’ is afgerond? Nee. Het is de opmaat naar de volgende stap: de ‘eerst-kunstmatige-intelligentie index’

1. Heb je een mobiele variant die ‘responsive’ is omdat deze zich automatisch aanpast aan de schermgrootte en is de inhoud in grote lijnen overal hetzelfde? Dan hoef je je geen zorgen te maken; Google ziet dat alle varianten met elkaar overeenkomen en waardeert dat in de ranking. Wel is het verstandig om de laadtijd van de mobiele pagina’s te controleren, want inmiddels telt de snelheid voor zo’n dertig procent mee in de indexering.

2. Misschien heb je een aparte mobiele website laten bouwen. Dat wás handig omdat veel internetters tot voor kort hun mobiel alleen gebruikten voor het zoeken naar globale informatie over producten en diensten, om vervolgens op een desktop-pc verder te gaan. Inmiddels worden steeds meer transacties al direct op een smartphone of tablet uitgevoerd. Dat maakt twee aparte sites minder zinvol, ook omdat het analyseren van twee verschillende datastromen een stuk lastiger is. Wil je toch vasthouden aan een zelfstandige mobiele site, controleer dan of de inhoud op wezenlijke punten overeenkomt met die van de desktopversie. Houd er ook rekening mee dat de paginatitels en metabeschrijvingen op mobiele sites compacter moeten zijn, maar wel dezelfde boodschap uitdragen als die op de desktopversie. En: als je site verschillende taalversies heeft, is het zinvol dit Google duidelijk te maken met aangepaste hreflang-tags.

3. Is er geen aparte mobiele variant of is de site niet responsive? Dan zul je niet zomaar uit de zoekresultaten verdwijnen. Een uitstekende desktopversie is altijd nog beter dan een slechte mobiele site. Maar houd er rekening mee dat je producten en diensten op termijn minder goed vindbaar zullen zijn en al helemaal niet in de hoogste Google-regionen hangen. Optimaal gevonden worden is een keuze die je anno 2018 niet meer zou hoeven maken, toch?

Tot slot: leunt Google achterover zodra de ‘mobile-first index’ is afgerond? Nee. Het is de opmaat naar de volgende stap: de ‘eerst-kunstmatige-intelligentie index’ (‘AI-first index’). Dan wordt het nóg spannender om de online consument te bereiken. Mis vooral de volgende blog niet.

Carl Lunenborg

Meer weten over zoekmachinemarketing? Klik voor een kennismaking.

Lees ook meer over onze
Management reports,

Zoekmachine marketing,

Conversieverbetering,

Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!