Gewoon Googlen is niet meer

Geschatte leestijd: 2 minuten

Vorig jaar harkte Google 99,3 miljard dollar binnen. Veel daarvan wordt verdiend met klinkklare advertentiemodellen, maar de zoekgigant schuift steeds meer op naar geld verdienen met de ‘gewone’ zoekresultaten in haar pagina’s (de SERP’s, Search Engine Results Pages).

Hoe ze dat doen? Slim en eenvoudig. Stel, je zoekt een nieuwe smartphone en gebruikt Google om je te informeren. Zodra je het trefwoord ‘smartphone’ intikt, verschijnt bovenin de resultaatpagina een carroussel met aanbiedingen van verschillende leveranciers. Dat zijn feitelijk ook gewone advertenties, maar Google pikt een lekker graantje mee van de omzet.

Of zoek je een reis, biedt Google je al ín de zoekresultaten de kans om direct te boeken, natuurlijk dankzij handige partnerships met reisaanbieders. Strikt genomen blijf je dan altijd in de Google-omgeving om een product of dienst af te nemen en ziet de zoeker jouw site niet meer – dus ook niet jouw andere content.

In de VS-variant van Google heeft al 30% van de shoppingresultaten zelfs geen directe link meer naar de oorspronkelijke leverancier

Kort gezegd: de SERP’s van Google worden meer en meer mini-webshops waarin je direct zaken doet, zonder dat je nog hoeft door te klikken naar de site van de productaanbieder. In de VS-variant van Google heeft al 30% van de shoppingresultaten zelfs geen directe link meer naar de oorspronkelijke leverancier.

Is dat een probleem? Wel als je geen strategie hebt waarin je producten of diensten in de juiste categorie en met relevante zoektermen zijn ingedeeld. Google zal altijd voorrang geven aan aanbieders met wie het goede zaken kan doen. Met hun ‘direct booking’-filosofie loop je steeds vaker de kans dat consumenten jouw site of webshop helemaal niet meer tegenkomen. Haal dus even diep adem en denk na over de best mogelijke aanpak om zichtbaar te blijven, ook als je niet in de Google-carroussel voorkomt.

Alvast bedankt voor het delen!