Gluren bij de buren

Geschatte leestijd: 3 minuten

Je hebt de website op orde, verstuurt regelmatig een nieuwsbrief en je onderneming staat er op sociale media prima bij. Mooi zo. Maar ben je eigenlijk niet benieuwd naar hoe je concurrenten het op internet doen? In Google Analytics kun je heel gemakkelijk gluren bij de buren.

Stap voor stap ontdekken ondernemers het enorme belang van online data-analyse; zonder inzicht in bezoekers, kanalen, gedrag en conversies is het ondoenlijk om vooruitgang te boeken. Te vaak wordt nog alleen gekeken naar de eigen resultaten, zonder oog voor hoe branchecollega’s het er vanaf brengen. Hebben zij misschien meer succes in e-mailmarketing en zo ja: liggen daar voor jouw business ook nieuwe kansen?

‘Benchmarking’ is de beste manier om dat te ontdekken. Google Analytics heeft er een speciale functie voor beschikbaar. In grote lijnen geeft het weer wat de verschillen zijn tussen jouw resultaten en die van een groep websites in dezelfde sector. Net als in andere rapporten kun je hier veel variabelen op loslaten. Niet alleen is het mogelijk binnen de sector nog groepen te kiezen die nauwkeuriger op jouw diensten aansluiten (bijvoorbeeld in de sector Reizen: alle hotels en accommodaties of juist vakantiewoningen voor kort verblijf), je kunt ook de locaties verfijnen (per land of per regio) en de omvang van de concurrerende sites op basis van dagelijkse sessies.

Benchmarking laat zien of je beter op koers ligt dan je rivalen

Vervolgens zie je de resultaten op drie verschillende manieren: de kanalen waarmee bezoekers op de site kwamen, de locaties en de gebruikte apparaatsoorten (desktop, mobiel of tablet). Met kleuren in de tabellen kom je er snel achter op welke aspecten je goed presteert, dan wel een tandje bij moet zetten. Kijk maar in het screenshot op deze pagina, gebaseerd op één maand verkeer naar een website: de e-mailcampagne van dit bedrijf trok relatief meer bezoekers dan die van concurrenten, maar sociale media en verwijzende sites (‘referrals’) bleven ver achter. De actiepunten zijn dan in een oogopslag duidelijk.

Is benchmarking via Google Analytics betrouwbaar? Dat hangt vooral af van de instellingen die je zelf bepaalt. Heeft je site minder dan vijfhonderd sessies per dag, is het niet zinvol te vergelijken met sites die dik over de duizend zitten. Richt je je activiteiten vooral op de eigen regio, dan moet je vooral niet vergelijken met bedrijven die landelijk opereren. In het algemeen geldt wel: hoe groter het aantal sites dat Google gebruikt in de berekeningen, hoe nauwkeuriger het beeld. Een smalle subsector in een kleine provincie levert minder deelnemende sites en dus minder data op.

Honderd procent blindvaren op deze benchmarking is natuurlijk niet handig; het blijven globale aanwijzingen. Maar het laat in elk geval zien of je beter op koers ligt dan de rivalen…

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je jouw benchmarking moet instellen? Mail, chat (rechts onderin deze pagina) of vul het contactformulier in. We denken graag met je mee.

Laat je ook inspireren door onze kennis over
Zoekmachine marketing, Conversieverbetering, Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!