Wat telt, is de optelsom

Geschatte leestijd: 2 minuten

BNNVARA was het getreuzel zat: de ‘ouderwetse’ kijkcijfers moeten op de schop. De tv-kijker is niet meer dezelfde als tien, twintig jaar geleden en consumeert wanneer het hem of haar past. Dus ontwikkelde de omroep een nieuw meetsysteem waarin álles wat zij produceert en uitzendt wordt vastgelegd: natuurlijk lineaire televisie, maar daarnaast ook views op YouTube, Facebook en andere kanalen. Pas dan krijg je een eerlijk beeld van hoe het creatieve werk van de programmamakers wordt beoordeeld.

Die slimme stap van BNNVARA kun je ook doortrekken naar je eigen online strategie. Platweg gezegd doe je met je website en sociale kanalen ook aan ‘omroepen’. Net zoals de KRO, AVRO, NCRV en alle andere oudgedienden bijna honderd jaar geleden hun boodschap over het voetlicht wilden brengen, zo probeer je als ondernemer ook aandacht te krijgen.

Een website alleen is niet genoeg. Je moet de aanvoerwegen kiezen die ervoor zorgen dat je de juiste consumenten op het juist moment bereikt

Natuurlijk is de wereld anders dan toen; de middelen zijn een stuk eenvoudiger geworden. Je kunt binnen een paar uur een eigen YouTube-kanaal opzetten met video’s die jouw bedrijfsstrategie ondersteunen, en met wat creativiteit heb je in no time een plek veroverd op Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter of Snapchat – precies wat past in je doelstellingen.

Uiteindelijk gaat het om de optelsom aan data die je wilt binnenhalen. Een website alleen is niet genoeg. Je moet de aanvoerwegen kiezen die ervoor zorgen dat je de juiste consumenten op het juist moment bereikt. Voor sommige ondernemers is dat eenvoudigweg LinkedIn of Xing, omdat zij B2B-diensten leveren. Anderen hebben meer profijt van sociale media die juist de eindconsument aanspreken.

Die keuze is niet eenvoudig. Het vraagt tijd en inzicht om te ontdekken welke kanalen het meest rendabel bijdragen aan jouw ‘kijkcijfers’. Maar vast staat is dat je niet zonder de data kunt die jou die inzichten leveren, bijvoorbeeld via handige management reports. Net zoals BNNVARA nu het getreuzel zat is over de wijze waarop hun resultaten worden gemeten. Zonder opgetelde data maken zij geen nieuwe programma’s, zonder jouw verzamelde data ben je online stuurloos.

Carl Lunenborg

Alvast bedankt voor het delen!