Het stille geheim van GTM

Geschatte leestijd: 2 minuten

Je hebt een mooie video op je site staan of een interessante pdf die je bezoekers gratis kunnen downloaden. Misschien heb je her en der buttons geplaatst voor een kortlopende marketingactie, of staan er inschrijfformulieren op verschillende pagina’s.

In alle gevallen wil je weten of je bezoekers er iets mee doen. Wordt de video aangeklikt en bekeken, is de actiebutton inspirerend genoeg, wordt het formulier wel ingevuld maar niet verzonden, tot hoever scrollen bezoekers op een bepaalde pagina door, oftewel: hoeveel succes hebben je online acties? 

In Google Analytics is het een stevige klus om die data te organiseren. En al helemaal wanneer je daarnaast nog andere instrumenten gebruikt, zoals AdWords, Hotjar, Facebook Insights, LinkedIn Insight of AdRoll. Voor elke aanpassing aan de meetscripts heb je de webbouwer nodig en voor je het weet is de broncode van je site een zooitje. Resultaat: geen overzicht, een grotere kans op meetfouten, een trager ladende website en de handen in het haar.

Met Google Tag Manager zie je snel en zonder tussenkomst van een IT’er of een online actie iets losmaakt bij de bezoekers.

GTM (bron: jellyfish.net)Daarom is de gratis tool Google Tag Manager (GTM) ontwikkeld. Het geheim van GTM is dat je allerhande meetscripts kunt onderbrengen in één stukje code in je site. De scripts van Google Analytics en alle andere tools worden voortaan hierin verzameld en beheerd.

Met behulp van labels (‘tags’) en triggers kun je daarna zelf aan de slag om gebruikersacties te omschrijven, te volgen en zichtbaar te maken in Google Analytics-rapporten. Zo zie je snel en zonder tussenkomst van een IT’er of een actie iets losmaakt bij de bezoekers aan je site. Wil je iets kleins aanpassen in een label of tijdelijk een speciale actie publiceren, is dat nu een kwestie van een paar minuten.

Kortom: naast de tijdwinst, de schaalbaarheid en het gebruiksgemak van GTM kun je uiterst nauwkeurig zien welke ‘gebeurtenissen’ (lees ook deze blog) op je site je extra aandacht moet geven, verbeteren of juist helemaal verwijderen. En als je die gebeurtenissen ook nog als conversiedoel opslaat, zie je in een oogwenk of je online strategie werkt – want dat is toch waar het allemaal om draait?

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je zelf met GTM aan de slag kunt? Klik voor een kennismaking.

Laat je ook inspireren door onze
Management reports,

Zoekmachine marketing,

Conversieverbetering,

Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!