Ik zie, ik zie wat jij…

Geschatte leestijd: 3 minuten

Heb je een mooie nieuwe campagne voor op de website bedacht met een creatieve button, leun je achterover en… gebeurt er niets. Nul klanten, geen reacties, nada. Je bent niet de enige die zich dan suf prakkiseert waarom er niet op die button wordt geklikt. Zou het kunnen dat de campagne gewoon niet wordt gezien omdat ‘ie buiten de viewport valt? De viewport? Lees en ontdek een van de slimste oplossingen in Google Tag Manager.

Geen scherm is hetzelfde. Deze blog is geschreven op een resolutie van 1440 x 900 pixels. Maar ik controleer ‘m straks nog op een mobiel schermpje van 320 x 568 pixels. De zogenaamde viewport is dan anders: het deel van een webpagina dat bij het openen compleet zichtbaar is voor de lezer. De links onderaan deze blog, waarin ik je van harte oproep om andere pagina’s te bekijken, zijn in de meeste gevallen nog niet zichtbaar. Maar lees je dit op een joekel van een beeldscherm, zie je die links misschien al wel. Kortom: de viewport van een website bepaalt of de bezoekers die mooie nieuwe campagne wel direct zien. En wie geen zin heeft om te scrollen, mist ‘m dus.

Nog niet zo lang geleden moest je maar afwachten of een onderdeel op een website überhaupt in beeld kwam bij de bezoeker. Met Google Tag Manager (GTM) kun je dat nu wel meten, en het is een van de interessantste functies.

In de rapportages van Google Analytics zie je nu snel hoeveel bezoekers een campagne écht op hun scherm voorbij zagen komen.

Platweg gezegd vertel je GTM dat het moet controleren of een specifiek element (b.v. een button, een foto, een bericht) op een webpagina in beeld verschijnt. Omdat wordt bijgehouden met welke schermresolutie je een site bezoekt, is ook de viewport bekend. Valt een element binnen die viewport nadat je omlaag hebt gescrold, gaat er een signaal naar Google Analytics met de melding: element gezien. Bingo. Dat is wat je wil.

Die viewportfunctie in GTM gaat nog verder. Je kunt zelfs zien hoe lang het element in beeld is geweest, of het zo instellen dat er pas een signaal wordt afgegeven wanneer het langer dan bijvoorbeeld vijf seconden zichtbaar was. Dat laatste is handig wanneer iemand snel omlaag scrolt  op een smartphone en de campagne alsnog mist. Pas wanneer terug wordt gescrold en het element minimaal vijf seconden in de viewport stond, komt het signaal: deze bezoeker heeft in elk geval vijf seconden lang oog gehad voor de campagneboodschap.

Wat je aan de viewportfunctie hebt, mag duidelijk zijn: in de rapportages van Google Analytics zie je nu snel hoeveel bezoekers een campagne écht op hun scherm voorbij zagen komen. Valt het resultaat tegen, kun je proberen de campagne-elementen op een andere plek te zetten, bijvoorbeeld een stuk hoger in de pagina. Daarmee haal je veel meer uit je online-marketingstrategie dan simpelweg achterover te leunen en af te wachten tot iemand die creatieve button toevallig ontdekt…

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je met Google Tag Manager aan de slag kunt? Mail, chat (rechts onderin deze pagina) of vul het contactformulier in. We wijzen je graag de weg.

Laat je ook inspireren door onze kennis over
SEO en Google AdsConversieverbetering, Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!