Kijk niet alleen naar jezelf

Geschatte leestijd: 2 minuten

Hoe trots zijn ondernemers als hun online marketingstrategie aanslaat: websites die populairder worden en écht nieuwe omzet binnenhalen, nieuwsbrieven die door een slimme strategie steeds meer klanten aan het merk binden. Of een Facebookpagina die door het plafond schiet en verrassende inspiratie geeft voor productverbeteringen.

Da’s mooi. Maar hoe weet je of jouw strategie beter is dan die van de concurrentie? Vinger in de lucht, buikgevoel en van-horen-zeggen?

Hoeft niet meer. Beter en vertrouwder is ‘benchmarking‘ in Google Analytics. Die optie bestaat pas een paar jaar en is nog wat onderbelicht, maar geeft een opmerkelijk goed beeld van hoe jouw resultaten zijn in vergelijking tot branchegenoten.

Benchmarking laat je behoorlijk diep inzoomen

Op voorwaarde dat je jouw data wilt delen, berekent Google of jij voorloopt of achterblijft in bepaalde online kanalen, locaties of apparaatsoorten binnen jouw branche. Een andere voorwaarde is dat er minstens 1000 bedrijven per sector kunnen worden doorgemeten. Daarnaast moet je goed instellen in welke omvang jouw bedrijf thuishoort. Als jouw site drieduizend bezoekers per maand heeft, kun je dat niet vergelijken met een concurrent die er slechts een paar honderd telt.

Dat doormeten en vergelijken gebeurt natuurlijk anoniem, dus je weet nooit wélke concurrenten je mijlenver achter je laat. Maar je ziet bijvoorbeeld wel dat jouw emailmarketing het stukken beter doet, of dat je juist een tandje moet bijzetten in social media omdat de rest van de sector daar kennelijk veel succes mee heeft.

Benchmarking laat je behoorlijk diep inzoomen. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld in jouw sector te filteren op provincie, of alleen te bekijken hoe andere sites mobiel presteren. En of jij het beter doet in direct verkeer naar de site, terwijl de rest nog rondhangt in organisch zoeken. Maar pin je er niet op vast.

Benchmarking is een prima manier om het buikgevoel te controleren, ’t blijft natuurlijk een onderdeel van het grotere geheel: het uitstippelen van een lange-termijnstrategie op basis van alle beschikbare data.

Alvast bedankt voor het delen!