Laat ’t maar gebeuren

Geschatte leestijd: 2 minuten

In den beginne van het internet draaide het om hits. Hoe meer, hoe succesvoller een website. Dat bleek geen hit. Eén webpagina levert namelijk tientallen hits, afhankelijk van de hoeveelheid bestanden die van de server worden gehaald om een pagina op te bouwen. Dat zegt dus niets over het succes van een site.

Daarna kwamen de sessies, gebruikers en paginaweergaven. Hoe meer, hoe populairder een website. Dat klopt nog steeds, maar het zegt niets over het werkelijke succes: verdien je eigenlijk zelf wel iets aan die enorme aandacht voor je site? Al heb je tienduizend gebruikers per dag, zolang niemand op een bepaalde pagina overgaat tot een aankoop of een andere actie schiet je er nog niks mee op.

Hoe meer je weet over gebeurtenissen, hoe beter je kunt meten of de doelgroep doet wat je graag wilt.

Toen was daar: De Gebeurtenis. Tot dusver ondergewaardeerd, maar wel de beste manier om uit te vinden of een webpagina iets losmaakt bij de bezoekers. Een klik op een button, een bestelling, een download, inschrijven op een nieuwsbrief, het afspelen van een video, het delen van een blog en zelfs het scroll-percentage per pagina kunnen in Google Analytics worden vastgelegd als een gebeurtenis. Hoe meer je weet over gebeurtenissen, hoe beter je kunt meten of de doelgroep doet wat je graag wilt.

Is het daarmee klaar? Bijna. Je moet een gebeurtenis eigenlijk ook instellen als conversiedoel in Google Analytics. Waar gebeurtenissen je iets vertellen over hoe actief bezoekers zijn, meldt een conversiedoel of je er een gewenst resultaat mee haalt. Iemand die bijvoorbeeld zes keer een video afspeelt in één bezoek levert zes gebeurtenissen. Maar in de conversiedoelen telt ‘ie slechts één keer. Dat geeft een nauwkeuriger beeld van het succes van een activiteit en is daarmee beter te sturen in je strategie.

Kun je dat allemaal zelf instellen? Wel als je weet hoe je de juiste code aan je site moet toevoegen. Soms is er een handig tooltje beschikbaar in het redactiesysteem van websites, maar veel makkelijker is de inzet van Google Tag Manager. Hiermee voeg je, zonder tussenkomst van IT’ers, de juiste elementen toe aan een website om het succes te volgen en tussentijds aan te passen.
Benieuwd naar wat Google Tag Manager voor je kan doen? Mis de volgende blog niet.

Meer weten over hoe je gebeurtenissen instelt? Klik voor een kennismaking.

Lees ook meer over onze
Management reports,

Zoekmachine marketing,

Conversieverbetering,

Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!