Leer van de dompers

Geschatte leestijd: 3 minuten

Online marketing doet me soms denken aan de grap van Herman Finkers: ‘De cursus Omgaan met teleurstellingen gaat wederom niet door’. Je doet je stinkende best om geld te verdienen met je site of webshop, en dan gaat het toch niet zoals je had verwacht. Maar eigenlijk is dat helemaal geen slecht nieuws. Het zorgt er namelijk voor dat je steeds creatievere oplossingen blijft zoeken om de online klant wél aan je te binden. Tip: stop nooit om je doel te bereiken.

Mijn eerste zakelijke website was een draak. Ontworpen en in elkaar gezet door iemand die parmantig beweerde dat ik er de wereld mee zou veroveren. Een paar duizend euro armer ontdekte ik dat hij er vooral zijn eigen cashflow mee bedoelde. Geen fatsoenlijk content management systeem, geen datatracking, geen zoekoptimalisering, en vooral geen idee wat mijn bezoekers op de site deden. Teleurstelling nummer 1. Klanten: 0.

Mijn eerste zakelijke probeersels op sociale media waren lachwekkend. Doelloos geklets in de marge. Je probeert serieus genomen te worden, roept wat spannende dingen en hoort vervolgens niets. Teleurstelling nummer 2. Klanten: 0.

E-mailmarketing dan maar. Mooie eerste nieuwsbrief, boeiende informatie, paar honderd ontvangers. Openingsratio 18%, klikratio 1,5%, afhakers >10%; oeps, helaas vergeten de links met utm-codes traceerbaar te maken in de datareports. De tweede en derde nieuwsbrief deden het niet veel beter. Teleurstelling nummer 3. Klanten: 0.

Welkom in de wereld van online tegenvallers.

Online marketing is nooit ‘af’. In het proces om online geld te verdienen stuit je vaker op teleurstellingen dan op hoogtepunten.

Uit eigen ervaring weet ik nu wat ik mijn klanten moet uitleggen wanneer ze mopperen dat het niet snel genoeg gaat, dat ze zelfs een maand na de lancering van een site nog steeds geen nieuwe klanten hebben.

Zoals de aardige ondernemer die er bijna op rekende dat hij in no time bovenaan in Google zou staan. Met zijn site en sociale kanalen was niets mis, wel met zijn verwachtingen. Als hij vroeger een advertentie in de krant liet zetten, was het resultaat snel zichtbaar, maar met online marketing gaat het een stuk trager. Hij leerde gelukkig – net als ik – dat succes afhangt van het analyseren van data en het steeds bijstellen van de strategie. Dat wanneer plan A niet brengt wat je ervan verwacht, je gewoon moet overstappen op plan B. Met soms het besluit om de teksten op de website helemaal op de schop te nemen, of bepaalde pagina’s maar gewoon weg te laten omdat ze niets blijken toe te voegen. Of dat sommige klantgroepen snel balen van je wekelijkse nieuwsbrief en je productinformatie liever volgen via social media.

Online marketing is nooit ‘af’. In het proces om online geld te verdienen stuit je vaker op teleurstellingen dan op hoogtepunten. Het goede nieuws is dat consequente data-analyse, het aanpassen van de strategie en verbetering van je content uiteindelijk hun vruchten afwerpen. Misschien realiseer je uiteindelijk niet precies wat je eerst voor ogen had, maar je hebt wel steeds creatief geantwoord en ingespeeld op het gedrag en de behoefte van je doelgroep.

Welkom in de wereld van de online volhouders.

Carl Lunenborg

Meer weten over de beste aanpak in data-analyse en online marketing? Mail of vul het contactformulier in. We wijzen je graag de weg.

Laat je ook inspireren door onze kennis over
SEO en Google AdsConversieverbetering, Coaching en Opleidingen

Alvast bedankt voor het delen!