Test: hoe snel ben jij?

Geschatte leestijd: 3 minuten

Zeg eens, hoe vaak wind je je op als een website op je smartphone niet vooruit is te branden? Komt regelmatig voor, toch? De gemiddelde mobiele website doet er zelfs 15,3 seconden over om geheel te laden, blijkt uit onderzoek van Google. De kans dat een bezoeker na een slome ervaring nog eens terugkomt, daalt met 62%. En met elke seconde langer wachten, neemt de kans op een succesvolle conversie af met 20%, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Daarvan schieten je ondernemersharen recht overeind.

Maar nu komt het: vanaf juli dit jaar neemt Google de paginasnelheid van mobiele sites officieel mee als factor in het bepalen van de zoekresultaten. Een paar jaar geleden werd dat al een van de prioriteiten voor sites op desktopcomputers; nu volgen ook de mobiele varianten. Hoe trager de site, hoe groter de kans dat ‘ie terugzakt in belangstelling van Google. De enige redding is dan nog de inhoud van de pagina’s – als de kwaliteit en relevantie daarvan ook achterblijven, moet je je echt zorgen gaan maken.

Hoog tijd dus om serieus werk te maken van de snelheid waarmee je site mobiel wordt getoond. Globaal genomen verloopt meer dan 60 procent van het internetgebruik in Nederland via smartphones en tablets. Dat hangt natuurlijk af van het soort website en de functie die het vervult, maar zelfs als jouw site nog in hoofdzaak op desktop-pc’s wordt bekeken, is er reden om nu al te onderzoeken wat de mobiele resultaten zijn – Google wacht niet tot jij tijd hebt om erover na te denken.

Uiteindelijk gaat het om het aantal seconden dat jouw site sneller is dan die van de concurrentie.

Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om de laadsnelheid te testen. Wanneer je gebruik maakt van de Chrome-browser is er bijvoorbeeld het nieuwe onderdeel Lighthouse. Daarmee wordt een stevige ‘audit’ uitgevoerd die de site op tal van aspecten controleert: van de mobiele snelheid en fouten in de broncode tot de toegankelijkheid. Op basis van de resultaten ontdek je al snel waar de kansen liggen om de site te verbeteren.

Wil je wat eenvoudiger beginnen, probeer dan eens deze test. Niet alleen zie je hoe snel of langzaam de pagina’s mobiel worden geladen, je krijgt ook een indruk van hoe de site presteert ten opzichte van rivalen in je branche.

Tenslotte: met de Impact Calculator kom je nog meer te weten over je mobiele resultaat, vooral toegespitst over welke mogelijke invloed het heeft op je omzet. Uiteindelijk gaat het om het aantal seconden dat jouw site sneller is dan die van de concurrentie, nietwaar?

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je mobiel beter presteert? Klik voor een kennismaking.

Laat je ook inspireren door onze
Management reports, Zoekmachine marketing, Conversieverbetering, Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!