Voor alles is een tijd

Geschatte leestijd: 2 minuten

Het is vrijdag, je zit tot ’s avonds laat te ploeteren aan alweer een prachtige nieuwsbrief, bedenkt nog een leuke ankeiler voor je LinkedIn-pagina en propt een promo in 140 Twittertekens. Eindelijk klaar, dus hup: snel online met je noeste arbeid. Weg is weg.

De volgende ochtend kijk je natuurlijk in je statistieken en merkt dat er nog weinig animo was voor je werk. Maar ach, het is weekend. Je doelgroep heeft nog alle tijd om jouw nieuwsbrief te lezen.

Als ook maandagochtend de openings- en klikratio niet denderend zijn, twijfel je ineens aan de kwaliteit van je berichten. Ze zijn toch hartstikke leuk om te lezen?

Vast wel, maar wat je vergat zijn de dag en het tijdstip waarop je de nieuwsbrief en de sociale posts verzond. Je bent helaas niet de enige met de beste nieuwsbrief aller tijden. Daarom is het moment waarop je de rest van de wereld informeert, strategisch net zo belangrijk als de inhoud van je boodschap. Vrijdagavond-laat en zelfs in het weekend staan de antennes van je ontvangers niet in dezelfde richting als tijdens een werkweek.

Hoe donkerder het blauw, hoe meer gebruikers er vanuit een nieuwsbrief doorklikten naar een pagina op de site.

Gelukkig kun je de beste verzendmomenten voor jouw doelgroep heel goed vaststellen. De makkelijkste manier is om na bijvoorbeeld vijf of zes nieuwsbrieven in Google Analytics te kijken naar de hoogste gebruikersdichtheid per dag en uur. In het schema op deze pagina zie je een voorbeeld uit onze eigen e-mailstrategie over een periode van 60 dagen. Hoe donkerder het blauw, hoe meer gebruikers er vanuit een nieuwsbrief doorklikten naar een pagina op de site. De dinsdagen en donderdagen na het middaguur deden het beter dan de andere dagen. We legden deze resultaten naast onze contentkalender en ontdekten hierdoor vrij nauwkeurig welk soort berichten op welk moment de meeste aandacht vingen – met een doorklik als resultaat.

Natuurlijk moet je die data controleren met de gegevens uit andere bronnen, waaronder de software die je gebruikt voor je e-mailmarketing. Voer die analyses regelmatig uit en je komt er snel achter wat het beste moment is om de antennes van jouw ontvangers te bereiken.

Meer weten over e-mail marketing en data-analyse? Klik op de button hieronder.

Lees ook meer over onze
Management reports,

Zoekmachine marketing,

Conversieverbetering,

Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!