Weg met die glazen bol!

Geschatte leestijd: 3 minuten

Met de data uit onder meer Google Analytics weet je niet alleen wat er tot vandaag rond je online kanalen is gebeurd, ook wat de toekomst mogelijk zal brengen. Hoe meer gegevens en inzichten, des te beter kun je voorspellen wat bezoekers van plan zijn, zelfs zonder een glazen bol. Lees de 7 redenen waarom je vandaag nog met voorspellende analyse aan de slag moet.

Ze zijn er nog, de ondernemers die eens in de zoveel maanden terugkijken op wat ze online hebben gepresteerd. Een paar nieuwsberichten op de site, een aardige actie, misschien een bedrijfsvideo. Dat gebeurt vaak uit de losse pols en niet op basis van historische data, laat staan aan de hand van een slimme contentkalender.

Meestal stelt die ‘we zien het wel’-aanpak teleur en kost het meer geld dan dat het oplevert. Beter is het om de gegevens uit het verleden te gebruiken voor voorspellingen over wat bezoekers mogelijk op je site en andere kanalen gaan doen. Want:

1. Je haalt sneller conversiedoelen

Doelen stellen doe je niet voor niets: je wilt meetbare resultaten halen. Maar héb je dan een conversiedoel in Google Analytics bepaald, is het wel zo prettig om aan de hand van de data na een tijdje te kunnen voorspellen welk soort actie, download, inschrijving of aankoop het best aansluit bij wat de consument wil. Voorspellende analyse helpt je die conversiedoelen sneller te bereiken.

2. Je ruimt de rommel makkelijker op

Veel sites staan nog vol met berichten die niet meer relevant zijn, of op z’n minst geen indruk meer maken op bezoekers. Dat zie je makkelijk terug in de data-rapportages. Hoe actiever je bent om de site of webshop actueel te houden, hoe beter je ziet welke onderdelen of berichten langzamerhand ‘rommel’ zijn geworden en kunnen worden verwijderd. Bovendien waardeert Google die actualiteit met een betere indexering en vindbaarheid.

Binnen een paar weken kun je zien welke campagnes aanslaan. Gebruik dat inzicht om trends te ontdekken en daarop in te spelen.

3. Je ontdekt de echte winstmakers

Hoe meer producten en diensten je aanbiedt, hoe ondoorzichtiger het kan worden om uit te vinden waar je op termijn de meest winst behaalt. Gebruik A/B-tests en voorspellingen om het meest rendabele aanbod te ontdekken, en steek daarin je energie.

4. Je neemt sneller beslissingen

Met prognoses, gebaseerd op onder meer A/B-tests en multivariatie, ben je in staat sneller keuzes te maken en niet te wachten tot de consument aanklopt bij de concurrent.

5. Je ziet eerder trends

Binnen een paar weken kun je zien welke campagnes aanslaan. Gebruik dat inzicht om trends te ontdekken en daarop in te spelen. Waarom zou je tot volgende maand wachten als je nu al weet waartoe een trend zal leiden?

6. Je bespaart tijd en geld

Google Ads- of Facebook-campagnes kosten je een hoop tijd en geld wanneer je er niet bovenop zit om aanpassingen te doen. Zie je een neerwaartse tendens in een betaalde campagne, reageer er dan onmiddellijk op. Anders is makkelijk te voorspellen dat het je meer geld kost dan dat je er aan verdient.

7. Je plant beter

Zeker wanneer je met een team aan de slag bent in het analyseren van online marketingdoelen, loop je elkaar soms voor de voeten. Breng daarom met voorspellingen je conversiedoelen per week, maand en kwartaal in kaart en zorg ervoor dat iedereen precies weet wat de voortgang is van elk doel. Better safe than sorry.

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je prognoses kunt maken met behulp van Google Analytics en Google Tag Manager? Mail, chat (rechts onderin deze pagina) of vul het contactformulier in. We wijzen je graag de weg.

Laat je ook inspireren door onze kennis over
SEO en Google AdsConversieverbetering, Coaching en Opleidingen

Alvast bedankt voor het delen!