Word groot met Small Data

Geschatte leestijd: 3 minuten

Black Friday en Cyber Monday sloegen dit jaar alle verkooprecords aan gort. En de echte feestmaand moet nog beginnen. Strategische Big Data-analyses helpen de grote jongens om tot in het kleinste detail klantgedrag te inventariseren. Maar wat als je geen Big Data hebt? Als je niet verder komt dan pakweg 30 sitebezoekers per dag? Ben je dan kansloos? Welnee.

Ik ken ondernemers die zich niet interesseren voor hun website, laat staan hun sociale kanalen. Die ooit een dure website lieten bouwen ‘omdat het moest’ en de invulling overlaten aan een medewerker/-ster die er wel lol in heeft. Zonder diepere gedachte, zonder strategie, zonder enig besef van hoe digitalisering het consumentengedrag heeft veranderd. Schouderophalend zeiden ze: ‘Ik ben te klein om op het internet het verschil te kunnen maken’.

Enkelen hebben inmiddels de handdoek in de ring gegooid.

Om te beginnen: je onderneming is nooit te klein om slim gebruik te maken van het internet. Al heb je maar enkele tientallen bezoekers per dag, het zijn wél potentiële klanten. Het zijn mensen met een reden om jouw website te bekijken.

Ik vergelijk het met de etalage van een winkel: je loopt erlangs omdat je nu eenmaal door de straat loopt. Etalages, uithangborden en displays prikkelen je om op te kijken, om soms de etalage beter te bekijken, misschien naar binnen te gaan en blij naar buiten te stappen met een product. Of je nu echt naar iets op zoek was of niet, het zijn de etalages die je helpen om de winkeldeur te openen. En dan maakt het niet uit of je de enige klant bent van die dag, of nummer honderdzoveel. Je draagt bij aan de omzet, basta.

Met maar een paar online bezoekers per dag maak je nog steeds kans op succes.

Een website is de etalage van je bedrijf. Met daarachter de pagina’s die je winkel laten zien en duidelijk zicht geven op de kassa. Sociale kanalen als Facebook, Instagram of LinkedIn zijn de straten waar je klanten doorheen wandelen. En of je winkel in een steegje staat met slechts enkele tientallen passanten, of in de Kalverstraat met duizenden schuifelende consumenten is om het even: het gaat om wat je te bieden hebt en hoe je dat laat zien.

Anno 2018 schuifelt een recordaantal mensen langs de etalages op het internet. Ook langs de jouwe. Blijven ze stilstaan om te kijken, de fictieve deur te openen en jouw product te laten bezorgen? Weet je überhaupt wel hoeveel consumenten door de sociale straten lopen en stil blijven staan bij jouw gevel? De failliete ondernemers hadden geen flauw idee.

Met maar een paar online bezoekers per dag maak je nog steeds kans op succes. Zolang je de etalage maar op orde hebt, de winkeldeur op een kier zet en precies bijhoudt hoe je klant zich in de winkel gedraagt. Dat maakt Small Data-analyse net zo belangrijk als wat de grote jongens doen met hún cijfers. Opdat je blijft groeien.

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je Small Data kunt inzetten met behulp van Google Analytics en Google Tag Manager? Mail, chat (rechts onderin deze pagina) of vul het contactformulier in. We wijzen je graag de weg.

Laat je ook inspireren door onze kennis over
SEO en Google AdsConversieverbetering, Coaching en Opleidingen

Alvast bedankt voor het delen!