Zit jij safe in Google Analytics?

Geschatte leestijd: 4 minuten

Over iets meer dan een maand is onze privacy nog beter gewaarborgd met de invoering van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Een goeie zaak, want met de lopende discussies over dataverwerking kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Maar wat betekent die AVG eigenlijk voor de data die je met je Google Analytics-account verzamelt? Tijd om je instellingen te controleren.

Op 25 mei wordt de AVG van kracht. Het is de Nederlandse vertaling van de nieuwe Europese General Data Protection Regulation (GDPR). Kort gezegd regelt de AVG het beheer en de beveiliging van persoonlijke gegevens van Europese burgers. Elke site-eigenaar moet nagaan of de opslag van online data aan de nieuwe regelgeving voldoet. Dat geldt niet alleen voor bijvoorbeeld e-mailmarketing, social media en de wijze waarop je klantinformatie bewaart, maar ook voor de basisinstellingen van je Google Analytics-account. We zetten een paar van de belangrijkste instellingen op een rij.

Bewerkersovereenkomst

Zo moet je checken of je de nieuwe voorwaarden van de ‘bewerkersovereenkomst’ met Google al hebt geaccepteerd. Door Google Analytics te gebruiken, verwerkt Google persoonsgegevens door middel van analytische cookies. In de overeenkomst staat dat Google alleen optreedt als verwerker van die persoonsgegevens, niet als verantwoordelijke; dat ben jij zelf. Wanneer je al vóór december 2016 zo’n bewerkersovereenkomst had, is het belangrijk de aangepaste voorwaarden te lezen en te accepteren.

Gegevens delen met Google

Toen je Google Analytics ging gebruiken, ben je vijf opties tegengekomen om je gegevens met Google te delen, waaronder benchmarking, het verbeteren van de Googlediensten en technische ondersteuning. De vijf instellingen staan standaard aangevinkt. Als je dat niet verandert, ga je ermee akkoord dat Google de persoonsgegevens van je bezoekers voor eigen doeleinden gebruikt. Dat betekent dat Google dus niet alleen meer als verwerker optreedt, maar ook als verantwoordelijke. Vind je dat prima, moet je wel je sitebezoekers daarover informeren en namens Google toestemming vragen.

Klinkt als een extra bak werk waar je niet op zit te wachten? Misschien. Maar je maakt je klanten levenslang blij met een privacyvriendelijke site of webshop.

Anonimiseren IP-adressen

Ook goed om te weten is dat je de IP-adressen van je bezoekers kunt anonimiseren. Elk IP-adres bevat vier blokjes van drie cijfers. Door het Google Analytics-script in je website aan te passen, wordt het laatste blokje cijfers onzichtbaar gemaakt nog voordat de data door Google worden verwerkt. Nadeel is dat je hierdoor minder informatie krijgt over de locatie van je bezoekers, wél verklein je hun privacyrisico’s.

User ID’s

Door de zogeheten User ID’s in Google Analytics in te schakelen, kun je het surfgedrag vanaf verschillende apparaten en meerdere sessies onderling koppelen. Hiermee zie je over een langere periode hoe bezoekers omgaan met je content. Dat mag alleen als je dit de bezoekers uitlegt in een privacyverklaring.

Bezoekers informeren

Tot slot: wanneer je bezoekers via een duidelijke melding op je site akkoord gaan met het plaatsen van cookies, mag je persoonsgegevens verwerken zonder verdere toestemming. Maar je moet hen hierover wel informeren in een privacyverklaring op een apart deel van de site. Hierin leg je in elk geval vast dat je Google Analytics-cookies gebruikt en een bewerkersovereenkomst met Google hebt afgesloten. Kies je er ook voor de andere analyse-opties wel of niet te gebruiken (anonimiseren, gegevens delen en User ID’s), moet je dit specifiek opnemen in de privacyverklaring.

Klinkt als een extra bak werk waar je niet op zit te wachten? Misschien. Maar je maakt je klanten levenslang blij met een privacyvriendelijke site of webshop. En je voorkomt dat de Autoriteit Persoonsgegevens op een dag bij je aanklopt. Wel zo fijn.

Carl Lunenborg

Hulp nodig bij het aanpassen van je Google Analytics-account? Bel 085 060 1612, mail, chat (rechts onderin deze pagina) of vul het contactformulier in. We helpen je graag verder.

Laat je ook inspireren door onze
Management reports, Zoekmachine marketing, Conversieverbetering, Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!