Zoek de 7 verschillen

Geschatte leestijd: 3 minuten

Beeld zegt meer dan duizend woorden. Daarom zijn grafieken in je Google Analytics-rapporten zo interessant: je ziet in een oogwenk waar het goed gaat of waar je moet ingrijpen. Vooral het ontdekken van afwijkingen met eerdere perioden is een boeiend spelletje ‘Zoek de 7 verschillen’. Maar hoe vind je die het snelst?

Uit de praktijk: de ondernemer is opgetogen over een paar ferme pieken in het aantal sessies op zijn website. Kijk, riep hij wijzend op een grafiek in zijn Analytics-account, op die momenten ging het hartstikke goed! Klopt, antwoordde ik, maar weet je ook waarom het daar goed ging? Misschien iets met een bericht op LinkedIn, gokte hij, of was het een nieuwsbrief? Geen idee.

Tip 1: Houd bij wanneer je iets aan de wereld laat weten. Werk bijvoorbeeld wekelijks de annotaties bij in Google Analytics (lees hier meer), zodat je altijd kunt terughalen welke acties succes hadden. De annotaties onder je grafieken geven je direct inzicht in de herkomst van de pieken – of dalen.

Cadeau 1: Om het je makkelijker te maken, hebben we een gratis redactiekalender voor je gemaakt met speciale dagen en evenementen voor de rest van 2018. Doe hiermee inspiratie op voor het plaatsen van blogs, posts op sociale media of de onderwerpen in je nieuwsbrieven. Plaats de onderwerpen en bronnen daarna altijd als annotaties in Google Analytics, en je bent helemaal bij. Vraag de redactiekalender hier aan.

Maak in Google Analytics altijd vergelijkingen met voorgaande perioden en gebruik grafieken die de verschillen laten zien.

Nog een praktijkgeval: de ondernemer is opnieuw blij met veel bezoek aan de website nadat ‘ie een paar belangrijke pagina’s had aangepast. Teksten ruimhartig verbeterd, hier en daar een button hoger geplaatst, plus een paar mooie nieuwe foto’s. Dat gaat goed, sprak hij. Inderdaad, maar hoeveel procent gaat het dan beter? En zijn er nu ook meer bezoekers die overgingen tot een conversie? Geen idee.

Tip 2: Maak in Google Analytics altijd vergelijkingen met voorgaande perioden. Doe dat vooral op het niveau van de pagina’s die je hebt aangepast, onderzoek dat ook in de conversiedoelen en maak het inzichtelijk met grafieken die de verschillen laten zien. Pas dan weet je of de verbeteringen iets opleveren.

Cadeau 2: Een van onze succesvolle producten is het maandelijkse Management Report, makkelijk als pdf in je mailbox. Op maat gemaakte grafieken geven direct inzicht in het succes van je website en andere kanalen, natuurlijk aangevuld met conclusies en adviezen om nog meer uit je online strategie te halen. We geven je de eerste maand cadeau – no strings attached. Lees meer of vraag ‘m direct aan.

Carl Lunenborg

Meer weten over hoe je nog meer uit je online marketing kunt halen? Bel 085 060 1612, mail, chat (rechts onderin deze pagina) of vul het contactformulier in. We denken graag met je mee.

Laat je ook inspireren door onze kennis over
Zoekmachine marketing, Conversieverbetering, Coaching en Workshops

Alvast bedankt voor het delen!